BSA. Ook zo’n stuk verdwenen historie.

Bij Storm Afstappen

BSA… Haters van het merk verklaarden de afkorting met Bij Storm Afstappen. Kenners koesterden “Birmingham Small Arms” en het logo werd ’the piled arms’ genoemd. Allemaal voorbij. Museumspul. Of toch niet?

Een van de toppers van BSA was de A 10. Een bruut van een machine. Ideaal voor lange-, zware reizen en het betere scheurwerk. Want snel! De A 10 heette in een van zijn uitvoeringen niet voor niets “The Golden Flash’. De 6,5 op 1 gecomprimeerde 646cc machine haalde uit het diepst van zijn twee cilinders de volle… 37 pk bij 5750 toeren. Jawel! Ongelooflijk toch!? In 1954 kostte de machine een kluit geld. Omgerekend wel 1400 euro. En als je bekijkt wat een werkman indertijd als weekgeld had, dan is motorrijden best goedkoop geworden. Met zijn perfect schakelende vier versnellingsbak liep de A 10 volgens de boekjes wel 165 kilometer per uur.

We praten dan over klassieke Britse bouw.

Die toen nog redelijk revolutionair was. De motoren maakten indruk door hun vermogen, hun topsnelheid en de wegligging die op de Britse wegen was geboren. Want het was immers pas in 1964 dat dat rare eiland links van IJmuiden zijn eerste auto snelweg kreeg. Dat was dan ook  de nekslag voor de toen ook al door slecht management geteisterde Britse motorindustrie. Britse motoren konden perfect dansend door de mooiste binnendoorbochten gaan. Maar marathons lopen op een autosnelweg nekte ze. Waren ze niet voor gemaakt. Konden ze niet tegen. Maar het ging eerst nog even goed in Engeland. In 1951 kocht het bedrijf ‘Triumph Motorcycles’en werd daarmee de Honda van zijn tijd. De grootste ter wereld dus. De Honda van zijn tijd.

U kunt het complete artikel op onze zustersite van Auto Motor Klassiek lezen. 

LATEN WE CONTACT HOUDEN!

We houden je graag op de hoogte van ons laatste verhalen 😎

We sturen je geen spam en houden je e-mailadres geheim!