Van Borrelglas tot Driewieler

1e zelfgebouwde 125cc Honda met Elsinore cross motor
1e zelfgebouwde 125cc Honda met Elsinore cross motor

Ook strandraces werden gereden en Eef finishte met de toen 13 jarige Ramon als passagier (waar de KNMV dispensatie voor had gegeven) bij de race in Scheveningen als 20e van de 155 en in Dronten als 2e van de 60 deelnemers in zijn klasse. Ramon zou overigens doorleren in het bakkenistenvak, want met Serges Rasmanis uit Letland werd hij in 2000 wereldkampioen zijspancross! De tweetakt werd in 1996 ingeruild voor een viertaktcombinatie waarmee hij bij de – qua leeftijd – veteranenklasse ging rijden. Als krachtbron fungeerde een tot 880cc opgeboorde Yamaha twin in een Wasp, maar later in een EML span. Hard is nog niet hard genoeg en in 1998 gaf hij, na een vrij ernstig ongeluk in België, waarbij hij een sleutelbeen en ribben brak en kneusde, de pijp aan Maarten. Gewoon voor de lol knutselde hij ter compensatie wat mini crosscombinaties in elkaar, gewoon om het vak niet te verleren.

Toen brak het cross tijdperk aan. Hier tijdens een veteranen cross in Cuyck onder nr. 21 met de toen 13-jarige zoon Ramon als bakkenist
Toen brak het cross tijdperk aan. Hier tijdens een veteranen cross in Cuyck onder nr. 21 met de toen 13-jarige zoon Ramon als bakkenist
We schrijven 1972:Unieke motor namelijk een viercilinder á la de viercilinder Jawa van Bill Ivy. De Vesli moest het doen met uit vier JLO blokjes samengesteld motorblok en een BSA vers.bak
We schrijven 1972:Unieke motor namelijk een viercilinder á la de viercilinder Jawa van Bill Ivy. De Vesli moest het doen met uit vier JLO blokjes samengesteld motorblok en een BSA vers.bak
Toen nog verloofde inmiddels al weer 34 jaar echtgenote en huidige bakkeniste Ria van Mill, toen nog op de 2e versie van de Itom
Toen nog verloofde inmiddels al weer 34 jaar echtgenote en huidige bakkeniste Ria van Mill, toen nog op de 2e versie van de Itom

Hernieuwd contact
Na elkaar wat jaren uit het oog verloren te hebben kwam ik Eef weer tegen op een onderdelenbeurs in Rosmalen. Nu had hij in 1978 tijdens een demonstratie op het HAMOVE circuit in Hengelo (Gld.) al eens op een van de motoren uit mijn stal, een 125cc Rumi Junior tweetakttwin, een demonstratie meegereden en toen ik in 1998 voor de demorace in Boskoop een racertje, de 125cc Doodeman Special, “over” had was Eef met een natte vinger te lijmen om daarmee te rijden. Nu oogt dat nog immer in originele toestand verkerende en bepaald niet “gelikt” ogende racertje, in tegenstelling tot vele andere met name Ital made en opgetutte raceklassiekers, nogal scharrig. Eef, die nog nooit op de Doodeman gereden had, vroeg hoe het ding startte. “In de tweede versnelling zetten en tussen je benen aanlopen”, kijk zo. Bij de start zei een collega rijder op een fonkelende Morini dat Eef met dat “gebakkie” wel een rondje voorsprong kon krijgen. Ach, we zien wel, reageerde Eef en reed na de start vervolgens gladjes weg van de aanzienlijk meer PK’s onder het zitvlak hebbende Morini rijder, zich bovendien ook nog in de prijzen rijdend. Als verklaring noemde Eef dat je met die “fietswielen” (21 inch) wel heel makkelijk een hoek om kon. Hij herhaalde dit vervolgens in Rockanje.


LATEN WE CONTACT HOUDEN!

We houden je graag op de hoogte van ons laatste verhalen 😎

We sturen je geen spam en houden je e-mailadres geheim!

Eén reactie op “Van Borrelglas tot Driewieler

  1. heel leuk om deze verhalen te lezen wil nog wel eens van eef en ria horen eigenlijk nooit vergeten maar door dit bericht wel benieuwd hoe het met hen en de anderen is,adri groeten.

Geef een reactie