Proefrijden

?Bron: Informoto

De koppeling

  • Vloeiend
    ?Een koppeling moet ten allen tijde vloeiend aangrijpen.
  • Wegwippen
    ?Als je vertrekt, laat dan de koppeling heel langzaam opkomen. Bij een goede koppeling mag de motorfiets niet plots wegwippen. Is dat het geval, dan zijn je platen al behoorlijk versleten.
  • Slippen
    ?Om te testen of de koppeling slipt, rijd je eerst de motor warm. Op een heel lang recht stuk schakel je op een lage snelheid naar de hoogste versnelling; het motorblok zal dan hele lage toeren draaien. Geef dan vol gas. In eerste instantie zal de motor het moeilijk hebben met accelereren. Naamate hij in toeren klimt zal het vlotter en vlotter gaan. Op een gegeven ogenblik zullen alle pk’s vrijkomen. Dan barst het motorblok van vermogen en gaat hij sleuren aan de koppeling. Als de koppeling versleten is, zal ze op dat moment beginnen slippen. Je zult de wijzer van de toerenteller met een rotvaart de hoogte in zien schieten, zonder dat de motorfiets merkbaar versnelt… Dit zijn de symptomen van een slippende koppeling. Die moet vervangen worden.

Schakelen

  • Vloeiend
    ?Het schakelen moet vloeiend gaan. Meestal is de overgang van neutraal naar eerste vergezeld van een luide klak, maar alle andere overgangen moeten vlot, gemakkellijk, zonder haperen en stil gaan.

De wegligging

  • Factoren?
    Banden, frame, remmen, voorvork, wielen, etc. hebben een belangrijke invloed op de wegligging. Iemand met rijervaring heeft snel door of het koosjer is of niet.

De remmen

  • Trillen
    ?Al rijdend rem je achtereenvolgens met de voor- en achterrem. Tijdens het remmen mag het hendel of de pedaal niet trillen. Als dat trilt, wil dat zeggen dat de remschijven krom zijn. De remblokken worden dan aan hoog tempo heen en weer geduwd en dat resulteert in het pulseren van de hendel of het pedaal.
  • Sponzig
    ?Het rempedaal en remhendel mogen ook niet sponzig aanvoelen tijdens het remmen. Indien dit wel het geval is, kan het hendel met weinig kracht tot bijna tegen het stuur geduwd worden. Dan moeten de remleidingen ontlucht worden.
  • Uitwijken
    De motorfiets mag niet naar rechts of links neigen tijdens het remmen. Dat wijst op slechte remmen, een krom frame, een kromme voorvork, vorkbenen die niet evenveel olie bevatten, etc etc
LATEN WE CONTACT HOUDEN!

We houden je graag op de hoogte van ons laatste verhalen 😎

We sturen je geen spam en houden je e-mailadres geheim!

Geef een reactie