EMW

Het bestaan van de EMW fabriek was een rechtstreeks gevolg van de Tweede Wereldoorlog. Drie jaar voor het einde van die oor­log werd de productie van de BMW R75 -dat was het leger­model- verplaatst naar de voormalige Dixi fabriek in Eisenach. Bij die verhuizing gingen een hoop onderdelen van de voor­oorlogse R35 mee naar Thüringen. Na de oorlog begon de Awtowelo, de handelspoot van de Russische bezettings­macht, hier, van 1945 tot 1951, weer met de productie van deze motoren en was, totdat de BMW fabriek pro­testeerde, zelfs nog voorzien van het BMW embleem. Dat werd dus veranderd. BMW werd EMW en het embleem werd rood-wit in plaats van blauw-wit. In 1951 werd de machine, waar­van de constructie al van 1934 dateerde, voorzien van een hyd­raulisch gedempte telescoop, plunjer­vering en voet­schakeling. Nadat de fabriek was over­genomen door de socialistisch volks-eigene IFA automobiel­fabriek werden er nog Wartburg tweetakt auto’s gemaakt. De EMW motorfietsproductie kwam in 1955 ten einde.