Nieuws

De afhaalchinees in evolutie

By  | 

Hoe die 9 BMW R71’s nu in Rusland verzeild raakten? Daar zijn de geleerden het nog steeds niet over eens. Maar de Russen deden een fraai staaltje ‘reversed engineering’. Ze plukten de Duitse boxers tot op de laatste molecuul uit elkaar, zetten hun bevindingen op papier, maakten hun eigen productie fascilliteiten. En ‘Hoppa!’ , daar was de intussen volwaardige verzamelaarsfiets; de M72. Het ding had alleen zijn type-aanduiding en werd gemaakt in de Irbitsky Mototsikletny Zavod (IMZ). De motorfiets fabriek in Irbit. Merknamen waren er alleen voor kapitalistisch addergebroed! In 1941 werden de eerste machines onder de naam “M 72” gepresenteerd. Ze werden vrijwel uitsluitend voor militair gebruik gebouwd. In 1941 werd een tweede productielijn in Kiev opgestart. Dat was dus de KMZ fabriek, het latere Dnepr.

De Russen ontwikkelden de oer M72 door tot kopklepper met een aanzienlijk moderner frame. IMZ (werd later Ural) bleef daarbij het langst trouw aan de leer. Bij KMZ – het latere Dnepr, was men wat vrijer. De inmiddels meer dan afgeschreven productie fascilliteiten voor de zijkleppers werden over gedaan aan China. En daar werd de zaak voor ons westerlingen onduidelijk. Want de manier waar op wij Chinese namen ‘vertalen’ valt onder de wetten op de kansspelen.

Laten we het er maar op houden dat de 750 cc zijkleppers ” Chang Jiang 750″  heten. Chinezen waardeerden het machinepark op, de toleranties werden weer in acht genomen en de gebruikte materialen werden ook weer op een actueel niveau gebracht. daarbij kregen de zijkleppers er later nog een 12V installatie en een startmotor bij, Net als hun voorgangers van vroeger ging het leeuwendeel van de productie naar het leger.  En wat soldaten niet stuk krijgen, dat moet wel goed zijn.

Intussen zijn die Chinese oudstrijders ook aan het afzwaaien geslagen. Ze zijn nu een vertrouwd beeld in het Chinese burgerverkeer. En het leger heeft grote voorraden machines terugverkocht aan,… de fabriek die ze ooit maakte. Die fabriek selecteert ze dan en trekt de beste exemplaren helemaal uit elkaar. Zo’n machine behoudt dan zijn bouwjaar van voor 1975 terwijl hij uit  new old stock onderdelen herboren wordt. En dat is administratief weer heel handig voor ons.

abonneer gratis!!!

Abonneer gratis op onze maillinglist en word automatisch op de hoogte gebracht wanneer er weer iets interessant is te lezen.

Dat werd ontdekt door zijspanliefhebber Bart Sanders. Bart ontdekte dat tijdens een zakenreis en besloot het nuttige met het aangename te verenigen. Na wat belwerk had hij klanten voor zijn eerste container vol instantklassiekers. Natuurlijk zat zijn eigen aanschaf daar ook bij.

Hoe serieus de Chinezen hun werk ook doen: het kan altijd beter. Daarom levert Bart zijn driewielers met een ‘to do’ lijstje van ongeveer 30 arbeidsuren. Maar wanneer de eigenaar dan trots het laatste punt heeft afgevinkt, dan heeft hij een RDW-klare klassieker waarmee hij zo naar Berlijn of Moskou kan rijden. En dat is intussen al door Bart en zijn klanten bewezen.

Changs on parade

Die ‘DHZ ‘insteek komt door het ‘factory outlet’systeem waarmee MOTORWERK werkt. Je komt op een buyers meeting, wordt diep verliefd op zo’n Chinees, doet je bestelling en na een week of zes kun je je aanschaf ophalen. De ‘nulbeurt’ en de administratieve afwikkeling moet je dus zelf verzorgen, maar dat gaat probleemloos in de liefhebberskring waar op deze motoren gericht zijn.

Daarna kan je genieten van de heerlijk ronde motorloop van de ruim 23 pk sterke krachtpatser. Je moet alleen wel tegen wat aandacht kunnen. Want waar de burgerij nog al eens met opgetrokken wenkbrauwen naar motorrijders kijkt, daar zien ze je op zo’n afhaalchinees als vriendelijk, stoer en altijd aanspreekbaar.

verdere info via www.motorwerk.nl

Ook grappig: MOTORWERK importeert ook de moderne opvolgers van de zijkleppers. De Jialing 600’s zijn gewoon actuele 600cc eencilinders. Ze zijn solo, of als zijspan met meesturend zijspanwiel leverbaar.

En: allerlei slimmerds hebben ontdekt datje Russische- en Chinese onderdelen die lokaal bijna geen drop kosten prima als ‘Original BMW Teile’kunt verkopen. Voor de hoofdprijs. Er rijden plenty compleet vervalste BMW R71 rond tegenwoordig.

Dat worden de klassiekers van de toekomst

Leave a Reply

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *