Sitemap

Onderstaand vind je zo’n beetje een overzicht van de pagina’s op Motor Klassiek.

Cookies

Wat is een cookie? Wij maken op deze website gebruik van cookies. Een cookie is een eenvoudig klein bestandje dat met pagina’s van deze website wordt meegestuurd en door uw browser op uw harde schrijf van uw computer wordt opgeslagen. De daarin opgeslagen i...

Je bericht is ontvangen

Super! Je bericht werd ontvangen. We laten de redactie er even overheen lezen en als er niets mis is, wordt het binnen no time gepubliceerd. En ben je officieel redacteur van Motor Klassiek. ūüôā

Mijn profiel

Als je een profiel hebt aangemaakt bij Motor Klassiek, kun je hem op deze pagina wijzigen of bekijken.

Motorbedrijven en motorclubs

Welkom op onze veredelde linkspagina. We hebben hier een directory in gericht van alle motorbedrijven en motorclubs die ons in Nederland en Belgi√ę bekend zijn. Ongetwijfeld staat jouw bedrijf, of het bedrijf van je vriend of kennis er nog niet tussen. ...
Motoren te Koop

Motoren te Koop

Motoren te koop bij Motor Klassiek vind je hier. Een motor te koop aanbieden is gratis . Natuurlijk hopen we dat je hier de motor van je dromen vindt. Maar voordat je een motor gaat kopen, is het misschien handig om dit artikel door te lezen, zodat j...

Advertentie wijzigen

Is je motor of bromfiets verkocht? Gefeliciteerd! Dan kun je hem hier weghalen. Je kunt ook de advertentie wijzigen, teveel reacties? Beetje duurder maken, of misschien juist wel goedkoper. Betere tekst, mooiere foto. Het kan allemaal. Het belangrijkste...

Motor te Koop aanbieden

Met dit formulier kunt u uw motor, bromfiets of aanverwante artikelen te koop aanbieden. Adverteren is gratis. Uw advertentie blijft een maand staan.  

Nieuw bericht maken

Welkom bij het guest-blogging gedeelte van Motor Klassiek. Hier kun je - zonder je eerst te moeten registreren - een bericht maken voor op Motorklassiek.nl. We kijken het bericht wel eerst even na, voordat we tot publicatie overgaan. Dus wil je hier over...

Nieuwe vermelding motorclub of motorbedrijf

Hier kun je een nieuwe motorclub of nieuw motorbedrijf invoeren.

Protected Content

The content you are trying to access is only available to members. Sorry.

Sitemap

Onderstaand vind je zo'n beetje een overzicht van de pagina's op Motor Klassiek.

Zoeken

Zoek tussen honderden door Motor Klassiek geselecteerde websites. Zit die van u er niet tussen? Vul dan even het formulier in onder aan de zoekpagina waar u zo op terecht komt, we bekijken uw site en voegen hem eventueel toe aan onze zoekmachine: Loading...

Motor Merken Gids

De motorgids is een online uitgave van de Wilbers Klassieke Motormarktgids die in 1999 eenmalig werd uitgegeven. Daarin waren niet alleen korte artikelen van veel motormerken opgenomen en hun technische gegevens, maar ook de richtprijzen voor de handel. Deze...

Adler ééncilinders

Terwijl de meeste motorfabrikanten na de oorlog konden doorstarten met hun modellen van voor de oorlog, begonnen de Adlerwerke AG praktisch met lege handen. Weliswaar had men vroeger in Frankfurt al eerder motorfietsen gebouwd, maar dat was voor de Eerste...

Adler tweecilinders

Terwijl er in de eerste jaren na de oorlog nog de angst heerste dat er nooit meer een serieuze motorfietsindustrie in Duitsland zou zijn, zo was er in het begin van de vijftiger jaren een explosieve stijging in de verkopen opgetreden. Daarbij steeg...

AERMACCHI (I)

[slideshow=7] De in 1912 als "Aeronautica Macchi" in Milaan opgerichte fabriek maakte tot aan het eind van de Tweede Wereldoorlog burger- en militaire vliegtuigen. Na de oorlog stond het bedrijf met de rug tegen de muur en moest omschakelen naar de...

AJS (GB)

undefined

AJS (GB)

Vanaf 1939 tot 1945 maakte AJS, na het samengaan met Matchless in 1931 onder de vlag van AMC (Associated Motor Cycles ltd.) legermotoren. Daarom kon er direct na de oorlog begonnen worden met een serie burgermotoren. Het programma bestond uit...

ARDIE

Drie jaar nadat de eerste tweetaktmachines -eerst van 288 cc, later met een cilinderinhoud van 305 cc- de fabriek in Neurenberg hadden verlaten, verongelukte de oprichter van het bedrijf in 1922 tijdens een proefrit. Arno Dietrich was, voordat hij...

ARIEL

undefined

Benelli

Deze firma was in 1911 door de zes gebroeders Benelli opgericht. Dominico, Filippo, Francesco, Giovanni, Guiseppe en Tonino brachten in 1921 hun eerste eigen motorfiets met een tweetaktmotor van 75 cc uit. Er kwamen meer, sterkere tweetakten. In 1926...

Bianchi

Buiten Itali√ę is dit merk niet zo bekend. Toch hoort Edoardo Bianchi, de oprichter van de fiets- en motorrijwielfabriek met dezelfde naam uit Milaan, tot de belangrijkste pioniers uit de historie van de motorvoertuigen. De eerste gemotoriseerde fietsen ...

BMW 1923-1930

undefined

BMW 1936-1944

Zelfs in het sportminnende motorland bij uitstek, Engeland, gold de nieuw ontworpen BMW van 1936 als een van de meest vooruitstrevende motorfietsen uit die tijd. De nieuw ontwikkelde 494cc boxermotor van de R5, waarvan de twee, boven de krukas draaiende...

BMW 1929-1942

undefined

BMW boxers 1950-1969

Een jaar na het begin van de productie van de R24 kon er in 1950 ook weer een klassiek boxermodel van 500 cc geleverd worden. De R51/2 was, net zo als de R24, een herzien model van voor de oorlog. In het blok werden de kleppen door twee nokkenassen via...

BMW eencilinders 1948-1966

In de tijd na de oorlog -de fabriek in M√ľnchen was door bombardementen zwaar beschadigd en de Eisenacher fabriek lag verloren in de door de Sovjets bezette zone- begon de motorfietsproductie pas weer in 1949 met het √©√©ncilinder¬≠model R24. Een her...

BMW Boxers 1969-1976

Aan het eind van de zestiger jaren stonden de Japanners met de neus vooraan bij de wereldwijd opbloeiende motormarkt. Maar precies op het juiste moment kon BMW met de geheel nieuwe /5 serie boxermotoren aanhaken. De 500 leverde 32 pk, de 600 cc machine...

Böhmerland

In de Noord Boheemse plaats Schönlinde -en later in de grotere productiehallen in Schluckenau-Kunratitz- schiep de constructeur-fabrikant Albin Liebisch een eigenzinnige toer motorfiets, de Böhmerland. De machine was er in een korte en een lange v...

Bridgestone

Tussen 1958 en 1972 maakte de Japanse bandengigant bijzonder interessante tweetakt sport machines. De meeste werden uitgevoerd naar de States. Door hun hoge kwaliteit waren ze op die markt hinderlijk aanwezig voor de andere Japanse aanbieders. Vooral...

Brough Superior

De naam verklaart alles. Georg Brough, de zoon van de motorfietsfabrikant William Brough, wilde betere motoren bouwen dan zijn vader deed. Hij maakte dat duidelijk in de naam van zijn producten. Vader en zoon waren met ruzie uit elkaar gegaan. Brough...

BSA

Het Britse conglomeraat BSA, dat zich zoals de naam "British Small Arms Ltd" al aangeeft voornamelijk bezighield met de wapenproductie maakte ook veel fietsonderdelen. Pas in oktober van het jaar 1910 begon de motorfietsproductie met een 500 cc ééncilinder z...

BSA ééncilinders

Tijdens de Tweede Wereldoorlog maakte BSA voor­namelijk legermateriaal. Er werden alleen al 125.000 exemplaren van de 500cc zijklepper M20 als legermachine verkocht. Deze motoren liepen als WM 20's van de band in de montagehallen in Birmingham. De M20 ...

BSA Twee- en driecilinders

Al in 1946 verscheen de eerste parallel twin, de A7 "Star Twin" in het BSA programma. De 497 cc grote tweecilinder met een vermogen van 26 pk had een lange ontwikkelingstijd nodig. Het motorontwerp was in 1940 eigenlijk al klaar. De productie werd opgehouden...

B√ľcker

Robuuste rijwielgedeeltes en de hoogst mogelijke ambachtelijke kwaliteit, dat waren de beginselen van Franz B√ľcker. Zijn loopbaan begon met zijn gedwongen studie als ingenieur en werd be√Įnvloed door de Eerste Wereldoorlog. Via technisch opzichter in e...

Bultaco

Ook aan het bestaan van dit merk ging een forse ruzie vooraf. In 1958 besloot Francisco Bulto, die tot dan mede-eigenaar van de Spaanse motorfietsfabrikant Montesa was, voor zichzelf te beginnen. Hij stichtte zijn eigen bedrijf: Bultaco. Ofschoon...

Calthorpe

De kleine Britse firma van George Hands werd al in 1911 ge¬≠start. In de jaren ‚Äė30 werd zijn bedrijf door heel Europa be¬≠kend. Dat was na¬≠dat in 1929 de ivoorkleurige "Ivory"modellen, met hun voorover hel¬≠len¬≠de √©√©ncilinder kopklepmotoren van 350 cc e...

CEMEC

CEMEC is net als SIMCA een letterwoord. CMEC staat voor Centre d’Etudes Moteurs a Explosion et Combustion. Deze mensen hadden het failliete CMR -Centre de Mon­tage et de recuperation- overgenomen. CMR had tussen 1945 en 1948 zijspannen met zijklepmotoren va...

Condor

De, op Motosacoche na, grootste Zwitserse motorfiets­fabriek werd in 1901 opgericht. Eerst bouwde men Zedel inbouwmotoren in zelfgemaakte rijwielgedeeltes. Na 1918 kreeg zowat het hele modelprogramma MAG motoren. Het waren kop-zijkleppers en kopklepmotoren ...

Cotton

Stanley Woods, Frank Organ, Cecil Stead, Pady Johnston en andere rijders uit de jaren twintig hadden allemaal grote TT overwinningen behaald met Cotton’s. De successen hadden een goede reputatie bezorgd aan de stabiele frameconstructie van de producten u...

CZ

De Ceska Zbrojovka (Tsjechische wapenfabriek) behoorde tot het grote conglomeraat van Skoda. Het was pas vanaf 1931 dat CZ zich ging bezighouden met de bouw van gemotoriseerde tweewielers. Het begon met een rijwielhulpmotor van 76 cc. Daarna bouwde men...

DKW 1926-1944

Als geen ander merk is DKW bekend geworden door zijn tweetakt motoren. Toch werd dit motortype niet in Zschopau uit­gevonden. Ook heeft de afkorting van de bedrijfsnaam er iets mee van doen. De Deense ingenieur en bedrijfsoprichter Jörgen Skafte Rasmussen h...

DKW 1949-1958

Na de Tweede Wereldoorlog werd de Auto Union groep, waarvan DKW deel uitmaakte, ontmanteld. De Zschopauer hoofdvestiging in Sachsen ging over in de Industrie Vereniging Voertuigbouw IFA. Daar werden tot kort voor de val van de Muur motoren gebouwd van...

D-Rad

‚ÄĚOersolide‚ÄĚ, dat was het imago van de motorfietsen uit Berlijn-Spandau. De ‚ÄĚDeutsche Industriewerke AG‚ÄĚ uit de Berliner Chaussee had na de Eerste Wereldoorlog een pro¬≠bleem. De voormalige wapen- en munitiefabriek moest na de oorlog, en liefst zo snel ...

Douglas

Het merk BMW is onafscheidbaar met boxermotoren als motor­fiets­krachtbronnen verbonden. Toch was het samengaan in 1907 van "Light Motors Ltd." en de gieterij van de ge­broed­ers Douglas het begin van een bedrijf dat de eerste in serie geproduceerde mot...

Ducati

Wie Ducati zegt, denkt direct aan desmodromische klepbediening en de bedenker daarvan. De beroemde constructeur Fabio Taglioni kwam in 1954 naar Bologna en in dienst van Ducati nadat hij daarvoor een poosje voor Mondial had gewerkt. Bij Ducati was...

D√ľrkopp

De in 1901 door Nikolaus D√ľrkopp opgerichte firma heeft nooit sensationele tweewielers gemaakt. Toch behoort het merk tot de pioniers van de Duitse motorbouwers. In 1904 maakte D√ľrkopp de eerste Duitse viercilinder motorfiets. Bovendien leverde hij v...

EMW

Het bestaan van de EMW fabriek was een rechtstreeks gevolg van de Tweede Wereldoorlog. Drie jaar voor het einde van die oor­log werd de productie van de BMW R75 -dat was het leger­model- verplaatst naar de voormalige Dixi fabriek in Eisenach. Bij die v...

Excelsior

Al in 1896 werd het merk opgericht door Bayliss Thomas & Co uit Coventry. Ze maakten aanvankelijk twee- en driewielers met inbouwmotoren van MMC en De-Dion. Later leverden Blackburne, Villiers en JAP de krachtbronnen. Zo ontstond er een leveringsprogramma...

Express

Evenals D√ľrkopp behoorde ook Express tot de pioniers op de Duitse motormarkt. In Neumarkt, in de Hoge Pfalz, werden al kort na de eeuwwisseling tweewielers gemaakt die werden voorzien van Fafnir inbouwmotoren. Maar al voor de Eerste Wereldoorlog werd ...

Flottweg

De oorspronkelijk op vliegtuig gebied opererende, in M√ľnchen gevestigde, Otto-Werke GmbH presenteerde een lichte motorfiets. De 119 cc viertaktmotor daarvan dreef het voor¬≠wiel aan. De motor was een onmiddellijk verkoopsucces. In 1923 kwam er een 169cc m...

FN

De ‚ÄĚFabrique National d‚ÄôArmes de Guere‚ÄĚ-de nationale oorlogswapens fabriek- was in 1889 in de omgeving van Luik ontstaan door het samengaan van een aantal Belgische fabrikanten van jacht- en oorlogswapens. Door licentie¬≠problemen met andere wapenfabrikanten was me...

Francis-Barnett

Francis-Barnett was een van de eerste Engelse motorfabrikanten die zijn onderdelen van elders betrok. Het bedrijf werd al in 1919 opgericht en bouwde in eerste instantie 300 en 350cc JAP zijkleppers in een eigen frame. Later werd het wiegframe, waar inmiddels...

Frera

Frera werd in 1906 opgericht. Het merk verwierf al snel een goede naam, en wist zich al voor de Eerste Wereldoorlog een leidende positie onder de Italiaanse motorfabrikanten te verwer­ven. Die positie werd tot ver in de twintiger jaren behouden. Het ...

Garelli

Het door Alberto Garelli opgerichte merk ontpopte zich al snel tot trendsetter als het ging om tweetakt-motoren. Zo ging al in 1919 een 348cc grote dubbelzuiger van Garelli in productie. De dubbelzuiger werd tot 1935 doorontwikkeld en diende als krachtbron...

Gilera

Met haar legendarische viercilinder racers, beheerste Gilera de motorsport in de vijftiger jaren. Tot aan de offici√ęle terugtrekking uit de motorsport eind 1957, uit economische overwegingen, werd titel na titel binnengehaald. Zelfs het Wereldkampioenschap ...

Gillet

Nadat Robert Sexé en Henry Andrieux in 1926 met een Gillet een ronde om de wereld maakten, was de naam Gillet gevestigd. Gillet wist veel sportsuccessen te behalen, vooral in de lange afstandsraces. Zelfs de 24 Uurs van Bol d’Or werden eens gewonnen me...

Göricke

Al heel vroeg ging de fietsenmaker uit Bieleveld over op de productie van gemotoriseerde tweewielers. In het prille begin van deze eeuw, we praten over 1903, plaatste August Göricke al ééncilinders en tweecilinder V-motoren in zijn frames. Er volgde ee...

Goggo

De Goggo scooters van landbouwmachinefabriek Hans Glas uit Dingolfing waren een succesnummer. Net als veel bedrijven in deze branche, wilde Hans Glas ook meeprofiteren van de stijgende economie en de groter wordende behoefte aan mobiliteit.  Ja, Hans ...

Gnome et Rhone

Tja, de Eerste Wereldoorlog was tenslotte voorbij. Slechte verkoopcijfers dwongen de Franse Gnome et Rhone vlieg­motorenfabriek dan ook een andere productielijn op te zetten.  In eerste instantie werden vanaf 1919 in de Parijse fabriek Engelse ABC-motorfietsen i...

Greeves

Greeves, van oudsher een producent van invaliden­voertuigen, is vooral bekend geworden in de cross- en trialsport. Daar werden met Greeves motoren grote successen geboekt. De Greeves cross- en trialmachines werden in kleine series geproduceerd, speciaal ...

Guazzoni

Aldo Guazzoni had een bijzondere gave. In 1949 begon hij met productie en levering van zeer sportieve motorfietsen. Uiterlijk en prestaties daarvan waren voor die tijd beslist ongebruikelijk voor dergelijk kleine cilinderinhouden. De over het algemeen...

Harley-Davidson zwaar

Over een Harley-Davidson spreek je met ontzag. ‚ÄĚEen never ending story of success‚ÄĚ, een door gerichte marketing tegenwoordig florerende motorproducent. Als motorfanaten met de Amerikaanse droom zaten ze daar bijna een eeuw geleden te sleutelen in ...

Harley-Davidson Sportster licht

Harley-Davidson was in de motorsport in alle vormen altijd al zeer succesvol aanwezig. Al rond de Eerste Wereld­oorlog waren er al Harley-Davidson racers met vierkleps­koppen. Toch zag de serieproductie nooit iets van die racetechniek terug. Vooral i...

Hecker

Hans Hecker uit N√ľrnberg begon al in 1922 met het bouwen van motoren met inbouwmotoren tot 200cc. Niet veel later bouwde hij √©√©ncilinder kopkleppers in van S & G met 192 en 346cc cilinderinhoud, maar ook bouwde hij halve liter JAP blokken in. Een st...

Heinkel

Net zoals de koddige dwergautootjes uit de vijftiger jaren of een VW-Kever niet uit de tijd van de economische vooruitgang weg te denken zijn, zo hoort ook de Heinkel scooter tot het tijdsbeeld van die jaren. Toen de Heinkel Tourist in 1953 werd ge√Įntroduceerd ...

Henderson

Een van de eerste Super Bikes was ongetwijfeld de creatie van William ‚ÄĚBill‚ÄĚ Henderson in het Detroit van 1912. De luchtgekoelde 4-cilinder kop/zijklepper was 1068cc groot en zat in lengterichting gemonteerd. Secundaire aandrijving gebeurde al via een...

Hercules

Hercules is een nog steeds bestaande firma. Sterker nog, in 1986 werd het 100-jarig jubileum al gevierd. Tussen 1901 en 1906 werden de eerste motorfietsen met inbouwmotor al in kleine oplages geleverd. Je kunt Hercules dan ook een echte pionier op het...

Hercules

Hercules is een nog steeds bestaande firma. Sterker nog, in 1986 werd het 100-jarig jubileum al gevierd. Tussen 1901 en 1906 werden de eerste motorfietsen met inbouwmotor al in kleine oplages geleverd. Je kunt Hercules dan ook een echte pionier op het...

Hoffmann

In de Eerste Wereldoorlog was Jakob Oswald Hoffmann actief als groothandelaar in tabakswaren en later in fietsen. Dat was voor hij aandeelhouder werd van een fietsenfabriek, die de oorlog overigens niet overleefde. Vlakbij D√ľsseldorf, in het stadje ...

Honda

De carrière van de in 1993 gestorven Soichiro Honda is er een als die uit een sprookjesboek. Soichiro werd in 1906 als het 7e kind van een arme dorpssmid geboren. Hij had geleerd voor automonteur, maar had het in 1959 al tot grote motorfietsproducent ...

Horex

Friedrich Kleemann was een in Bad Homburg woonachtige eigenaar van de Rex-weckflessenfabriek. Na de overname van Motorenfabrik Oberursel AG, intussen Columbus geheten, richtte Kleemann in 1923 Horex Fahrzeugbau AG op. In datzelfde jaar verscheen de eerste...

HRD

Howard Raymond Davies was een Engelse motorcoureur. Hij was vooral actief tussen 1914 en 1921 en behaalde regelmatig goede plaatsingen in Senior- en Junior TT’s. In 1924 begon hij met de productie van eigen motorfietsen. Op zo’n eigenbouw-fiets met kop...

Husqvarna

De Zweedse wapenfabriek Husqvarna produceerde in 1903 al Husqvarna motorfietsen met krachtbronnen van FN, Minerva en Moto Reve. De productie van eigen motoren begon pas in 1916, eerst met slechts twee V-twin zijkleppers van 546 en 992 cc. Die leverden...

IFA

Na de heroprichting van Auto Union in Ingolstadt, na de Tweede Wereldoorlog, ging het in 1949 weer verder met de productie van het vooroorlogse DKW model, de RT 125 uit 1939. Ondanks het feit dat de oorspronkelijke fabriek in Zschopau de bombardementen...

Imme

De lichte motorfiets van Norbert Riedel uit Immenstadt was in elk opzicht bijzonder. Een geniaal idee dat technisch niet uitontwikkeld was en twee jaar na productiestart onder vreemde omstandigheden opgedoekt werd. Dat laatste kon geschieden door druk...

Imperia

Van oorsprong werd de firma in 1923 opgericht door Dr. Becker. Hij was in Keulen ook al aandeelhouder van andere motormerken. Er werden motorfietsen gebouwd met inbouw¬≠motoren van onder andere Blackburne, JAP, Bradshaw en MAG. Financi√ęle problemen bleven e...

James

De firma "The James Cycle Co. Ltd." werd in 1902 opgericht in Birmingham. James zou buiten Engeland weinig worden verkocht. In het begin werden motoren van de Belgische firma FN ingebouwd. In de twintiger en dertiger jaren werden dat eigen tweetakten...

Kawasaki

De Kawasaki Heavy Industries werd in 1878 opgericht door Shozo Kawasaki met het doel schepen te bouwen. Rond de eeuwwisseling ging men ook stoomlocomotieven bouwen. Tegenwoordig zijn er 16 fabrieken binnen het concern die alles maken wat groot en gecompliceerd...

Kreidler

Met een Kreidler kon je je onderscheiden. Bij de jeugd uit de vijftiger, zestiger en zeventiger jaren was Kreidler een begrip. Net als voetbal. De jeugd is volwassen geworden, het voetbal is gebleven, maar de Kreidler komt slechts nog in de herinnering...

KTM

De uit ‚ÄĚMotorradbau Moser & Co‚ÄĚ Mattighofen ontstane motorfabriek ‚ÄĚKronreif & Trunkenpolz‚ÄĚ ging in 1953 in de motorhandel met een kleine gebruiksfiets, de KTM?100. De 98cc grote motor kwam van Rotax en leverde 3 PK. Geheel in lijn met de tech...

Lambretta

Ook al staan de tot nu toe nog steeds succesvolle Vespa’s synoniem aan het begrip scooter, de Lambretta scooter uit Milaan was in de vijftiger en zestiger jaren een waar cultobject. Innocenti, een voormalige wapenfabrikant, had tijdens de oorlog a...

Laverda

In 1949 richtte de landbouwmachine-fabriek van Francesco Laverda "Moto Laverda" op. Toch zou het nog tot de prachtige karaktervolle 750cc sportfietsen S, SF, SFC en GT duren, voordat Laverda populair zou worden in dit gedeelte van Europa. Vanaf de eind...

Levis

Het feit dat motorproducent Levis uit Birmingham haar moto­ren voorzag met eigen krachtbronnen was voor die tijd best bij­zonder. Tot 1927 voorzag oprichter Arhur Butterfield zijn motor­fietsen alleen van tweetakt motoren. Die hadden zo’n goede naam, dat ...

Lohner

De firma Lohner uit Wenen is pas in 1950 begonnen met het bouwen van gemotoriseerde tweewielers, dat waren scooters. Als voormalige carrosserieproducent was dat een logische keuze. Aangedreven werden de Lohner-scooters door tweetakt ééncilinder motoren t...

Mabeco

Mabeco was de naam van het bedrijf van Max Bernhardt. Zijn zaken liepen aan het begin van de twintiger jaren net zo slecht, als die van vliegmotorenbouwers Siemens & Halske. Dat kwam door de vredesverdragen na de Eerste Wereldoorlog, die het bedrijven...

Magnat-Debon

Magnat-Debon was een belangrijke Franse motorfabrikant, die in Grenoble zelfs een filiaal had. Daar werden 750cc Moser-motoren ingebouwd. Behalve viertakt V-twin modellen, had Magnat-Debon in de twintiger jaren ook twee­takten in het programma, vanaf ...

Maico

Maico werd opgericht door Ulrich Maisch. In 1926 begon de onderneming met de productie van fietsen en motor­fiets­accessoires. In 1933, inmiddels werd de firma door zonen Wilhelm en Otto Maish geleid, begon Maico met de bouw van lichte motorfietsen t...

Mars

De Marsfabriek werd in 1903 opgericht. Men begon met de productie van fietsen en ovens. Maar al voor de Eerste Wereldoorlog werden de eerste motorfietsen met inbouwmotoren van Fafnir und Zedel gebouwd. Maar bekendheid kreeg Mars pas in 1920. Helemaal...

Maserati

Onder liefhebbers van sport- en racewagens is de firmanaam welbekend. Maar de onderneming had al voor de Tweede Wereldoorlog in Modena een toeleve­ringsbedrijf voor elektrische delen voor auto’s. Tussen 1953 en 1961 produceerde Maserati ook kleine mo...

Matchless

Henry Herbert Collier woonde en werkte in Plumstead, een voorstadje van Londen. Vanaf 1891 voorzag hij zelf geproduceerde fietsen al van de merknaam Matchless. In 1899 begon Collier samen met zijn zonen Harry en Charlie fietsen met hulpmotor te bouwen....

Miele

Huisvrouwen (en -mannen) zweren er tegenwoordig bij. Maar vroeger was de produktie van huishoudapparatuur slechts een klein gedeelte van de door Carl Miele en Reinhard Zinkann in 1899 opgerichte firma. De firma produceerde bijvoorbeeld ook apparaten voor...

Mondial (I) 1948-1959

F.B. -Fratelli Boselli- Mondial was de kleine Milanese firma van Giuseppe, Luigi en Carlo Boselli, die in de racerij van de vroege vijftiger jaren furore maakten. Tot 1948 werden zijspannen voor vrachtvervoer geproduceerd, voorzien van een 600cc kopklepper....

Monet-Goyon

Al voor de Tweede Wereldoorlog wisten ze zich op te werken tot een van de grootste motorproducenten van Frankrijk. Het merk Monet-Goyon werd in 1917 opgericht. In dat jaar bouwden Joseph Monet en Adrian Goyon hun eerste driewielige invalidenvoertuig....

Montesa (E) 1953-1973

De grootste motorfietsfabrikant van Spanje kwam in 1945 voor het eerst in de publieke belangstelling. Dat gebeurde met eenvoudige gebruiksmotorfietsen met een 125 cc zuigergestuurde tweetakt van eigen fabrikaat. De publiciteit werd aangewakkerd door deelname...

Morini

Al voor de Tweede Wereldoorlog bezat Alfonso Morini een fabriek waarin voertuigen gebouwd werden. Daarnaast was hij ook medeoprichter en coureur bij M.M. in Bologna. Na de oorlog begon Morini met de productie van eigen motorfietsen, die aanvankelijk door...

Motobécane

Een mislukking markeerde het begin van de firma van Able Bardin en Charles Benoit, die als missie had een belangrijke bij­drage aan de massamotorisering te leveren. De kleine open tweezitter-auto die ze ontwierpen kwam niet verder dan het experimentele ...

Motobi

Voor Norbert Riedel zou het zeker een genoegdoening zijn geweest als hij geweten had dat de tweecilinderversie van zijn ‚ÄĚImme‚ÄĚ motor de inspiratie had gevormd voor het kracht-ei van Luigi Benelli. Luigi Benelli was de zoon van Giuseppe en ingenieur. Hij...

Moto Guzzi ééncilinders

De begaafde techneuten Carlo Guzzi, Giorgio Parodi -met welgestelde ouders- en Giovanni Ravelli -coureur- wilden na hun diensttijd een motorfiets op de markt brengen. Alhoewel Ravelli na de eerste wereldoorlog om het leven kwam bij een vliegongeluk,...

Moto Guzzi lichte motorfietsen

Tot 1946 was Moto Guzzi zijn √©√©ncilinder cultuur volledig toegewijd. Maar in de naoorlogse tijd waren vooral lichte en goedkope transportmiddelen gevraagd. Moto Guzzi reageerde alert. Al in 1946 verscheen de ‚ÄĚCardellino‚ÄĚ die aangedreven werd door een z...

Moto Guzzi V7

Oorspronkelijk gedacht als aandrijving voor militaire voertuigen, getest in kleine Fiats en in 1965 de sensatie van de motorwereld: zo laat zich de Moto Guzzi V-twin in het kort omschrijven. Twee jaar later verscheen met de V7 als serieproduct. Een model...

Motosacoche

Het wereldberoemde Zwitserse bedrijf in Acacias bij Genève werd niet zozeer bekend door de eigen hoogwaardige motorfietsproductie, maar eerder door hun veelvuldig door anderen gebruikte inbouwmotoren, die verkocht werden onder de naam MAG. Zelfs beroemde ...

M√ľnch

Waarschijnlijk bestaan er nog geen 500 exemplaren van de reuze¬≠motor¬≠fietsen van Friedel M√ľnch. M√ľnch werkte op de race¬≠af¬≠deling van Horex. Na werktijd ging hij nog tot in de kleine uurtjes ver¬≠der als tuner. Begin zestiger jaren begon zijn idee over d...

MV Agusta

Spreekt men over MV Agusta, dan gaat het vrijwel altijd over de beroemde en raszuivere viercilinders met twee bovenliggende nokkenassen. Deze machines representeren de faam die de fabrieksracers verworven. Al in 1950 startte de raceafdeling van MV. Het...

MV Agusta viercilinders

Jan Modaal kon er zeker geen betalen vanwege de hoge prijs, en veel mensen die er wel een konden betalen kregen er geen omdat er zo weinig viercilinder MV’s geproduceerd werden. De productie van seriemachines werd bij MV Agusta eigenlijk gezien als e...

MZ

Vanaf 1956 kon je aan het tankembleem weer zien dat de motorfietsen die uit het voormalige DKW fabriek rolden, uit het historisch rijke Zschopau kwamen. Vergeleken met de motorfietsen uit het westen, waar er een ware wedloop aan technische vernieuwingen...

Neander

Een van de meest markante sleutelaars uit de geschiedenis van de Duitse motorfiets was Ernst Neumann, een graficus die zichzelf de bijnaam Neander had gegeven. Zo markant als de constructeur was, zo geniaal waren zijn voertuigen. Bij deze man stond de...

New Hudson

Deze firma, die in 1909 werd opgericht en in 1933 verkocht, bouwde al voor de Eerste Wereldoorlog twins in V-vorm. Later werden 211 cc tweetakten aan het programma toegevoegd. In de jaren twintig wist het merk grote sportieve successen te boeken. In 1927...

New Imperial

New Imperial was een merk dat oorspronkelijk inbouwmotoren gebruikte, maar later eigen motoren bouwde met hoogstaande technische kenmerken. In het midden van de twintiger jaren bouwde het merk motoren van Jap en Precision in, met een cilinderinhoud van...

New Map

Deze, sinds 1920 in Lyon-Montchat gevestigde fabrikant ori√ęnteerde zich voornamelijk op Engelse motorfabrikanten. Toch maakte New Map gebruik van een breed gamma aan inbouwmotoren. Vier- en tweetakt motoren van JAP en Blackburn, maar ook die van MAG ...

Nimbus

Nimbus motorfietsen ontstonden alleen maar omdat het oorspronkelijke product van de Firma Fisker & Nielsen, de beroemde ‚ÄĚNilfisk‚ÄĚ-Stofzuiger, niet al te best verkocht. Dat was des te opmerkelijker gezien het feit dat Peder Andersen Fisker, nog nooit een...

Norton eencilinders

Coureur Rem Fowler sprak de historische woorden ‚ÄĚThe Unapproachable Norton‚ÄĚ toen een Norton de eerste TT op het eiland Man in 1907 won. Niet dat de Nortons altijd ‚ÄĚonbereikbaar‚ÄĚ waren voor hun tegenstanders, maar ze zouden de daaropvolgende vijftig jaar ee...

Norton twins

In het midden van de vijftiger jaren stond Norton onder druk van de Amerikaanse markt. Men wilde meer cilinders en meer cilinderinhoud. Aan het einde van de 40‚Äôer jaren had Norton al gebroken met de √©√©ncilinder traditie. Maar alhoewel het ‚ÄĚModel 7 Dom...

NSU 1927-1953

De geschiedenis van NSU gaat terug tot 1873 toen Christian Schmidt en Heinrich Stoll een naaimachinefabriek stichtten. In 1880 vestigde het bedrijfje zich in het plaatsje Neckarsulm, waar overigens de firmanaam aan ontleend werd. In 1886 begon men met...

NSU 1949-1964

In 1945 hervatte NSU de productie. Aangezien de fabriek grotendeels plat was gegooid, gebeurde dat gedeeltelijk in de open lucht. Men begon met de NSU Quick (later Quickly) waarna de 125 ZDB en de 251 OSL volgden. Op dat moment waren er maar weinig mensen...

Opel

Alhoewel het bedrijf Adam Opel AG tegenwoordig het meest bekend is van de auto’s was het rond 1900 een belangrijke fietsfabrikant. Vanaf 1901 begon men ook motorfietsen te produceren. De eerste modellen waren min of meer verstevigde fietsen, voorzien v...

Ossa

Het merk Ossa wordt in de eerste plaats in verband gebracht met de Trial sport. Dat is niet vreemd, gezien het feit dat het merk daarmee in de zestiger jaren wereldberoemd werd. Maar al in 1949 werd het merk opgericht door de ex-coureur Manuel Giro. De...

Pannonia

De grootste motorfabriek van Hongarije ontstond in 1952 uit het staalconcern Czepel. Hetzelfde bedrijf bouwde overigens al voor de Tweede Wereldoorlog motorfietsen onder die naam. Conservatieve dienstfietsen, zo laten zich de T5 en P 10 het best omschrijven....

Panther

Rond het jaar 1900 bouwde Joah C. Phelon, oorspronkelijk af­kom­stig uit de textielindustrie, zijn eerste motor­fiets. De motor had twee belangrijke technische kenmerken: allereerst was het toepassen van kettingaandrijving hoog modern, ten tweede vormde de...

Parilla

Giovanni Parrilla ‚Äď de naam wordt met dubbel R geschreven - beschikte over een goedlopende auto-onderdelen fabriek. Als enthousiast motorrijder nam hij het stoutmoedige besluit een eigen motor te bouwen, waarvan het prototype in 1946 het daglicht zag. H...

Peugeot

Alhoewel het merk Peugeot gekoppeld wordt aan allerlei auto’s, bromfietsen en scooters, realiseren maar weinigen zich dat het merk een pioniersrol speelde in de motorwereld. Het merk ontstond uit de ijzergieterij die Jean Pierre en Fréderic Peugeot in...

Phönix

In 1933 ontstond het merk Ph√∂nix uit de ‚ÄĚRavensberger Motorradwerke GmbH‚ÄĚ (RMW). Bij RMW werden al vanaf 1925 lichte motorfietsen gebouwd, in uitvoeringen met een 132 cc en een 148 cc tweetakt met driebak. Later werden ook modellen met een 500 en 600 ...

Puch

Johann Puch, van oorsprong smid, richtte in 1890 een fietsfabriek op. Qua motorfietsproductie was Puch er al snel bij. In 1903 rolde al een ééncilinder viertakt met een gestuurde uitlaat en een atmosferische inlaatklep van de band. Tot 1919 ontstonden e...

Rabeneick

Bij de firma August Rabeneick GmbH in het Duitse Brackwede ontstonden al aan het begin van de dertiger jaren motorfietsen met een 98 cc. Sachs motor. Na de Tweede Wereldoorlog groeide het gamma aan lichte motorfietsen. Naast de 123 cc, en de 147 en 173...

Raleigh

De fietsen van deze firma zijn wereldberoemd. Maar al in 1899 begon de eerste periode van motorfietsproductie, of eigenlijk die van gemotoriseerde fietsen. Deze periode eindigde in 1906. In 1919 ontstonden de eerste echte motorfietsen, voorzien van tweecilinder...

Ratier

Ratier was een merk dat min of meer door toeval ontstond uit de firma’s CMR en CEMEC. De Franse overheid had bij CEMEC een groot aantal motoren van het type L7, dat gebaseerd was op de BMW-R12/-71 modellen, gekocht. De onderdelenvoorziening daarvan w...

René Gillet

De in Parijs gevestigde onderneming met deze naam behoorde tot de pioniers van de Franse motorfietsbouw. Al in 1895 werden daar de eerste gemotoriseerde tweewielers geproduceerd. Opvallend was dat de motorfietsen zonder uitzondering uitgerust werden met...

Rickman

De producten van de gebroeders Rickman, Donald en Derek, genoten in de 70’er jaren grote populariteit. De speciaal gecon­strueerde frames uitgerust met solide maar lichte voorvorken waarin 750 cc en later 1000 cc viercilinders geschroefd konden worden, wa...

Rixe

Rond het Duitse Bielefeld waren zo’n tien fabrikanten die motorfietsen maakten met ingekochte delen. Het merk Rixe be­­hoorde tot de betere. Al voor de Tweede Wereldoorlog ontstonden bij de voormalige fietsfabrikant motorfietsen met 74 en 98 cc Sachs mot...

Royal Enfield

"Made like a Gun" mag voor niet ingewijden een vreemde slogan lijken voor een fabriek van motorfietsen, maar de oorsprong van het in 1896 opgerichte Enfield lag in de fabricage van precisieonderdelen voor wapens. In 1901 waagde de fabrikant zich voor...

Rudge

Aanvankelijk opererend onder de naam Rudge-Withworth had het merk zijn wortels in een fietsfabriek. Net als Norton behoorde Rudge tot de fabrikanten waarvan de historie nauw met de motorsport verweven is. Al met de eerste sportversie van de 499 cc tellende...

Rumi

In de machinefabriek van Donnino Rumi ontstond in 1949 een opzienbarende 125 cc tweetakt twin met liggende cilinders naar het ontwerp van Pietro Vassena. Het blokje werd als dragend deel ondergebracht in een open buizenframe. Het frame van de ‚ÄĚTurismo‚ÄĚ was...

Sanglas

Rond het begin van de 40er jaren begonnen Martin en Javier Sanglas in Pueblo Nuevo, in de buurt van Barclona, met de fabricage van motorfietsen. Het eerste model, met een 350 cc kopklepper beschikte nog niet over achtervering, maar wel over een vierversnellingsbak...

Saroléa

Het bedrijf van Jospeh Saroléa behoorde sinds 1850 tot de traditionele Belgische wapenfabrikanten. Rond 1892 werd het programma uitgebreid met fietsen. Rond 1902 ontstonden ook de eerste gemotoriseerde exemplaren. In Engeland werden deze 350 en 500 cc ...

Sch√ľttoff

Arthur Sch√ľttoff, was een ingenieur, die in het Duitse Chemnitz sinds 1909 een eigen machinefabriek leidde. In 1924 begon hij met motorfietsen en bracht hij een 250 cc zijklepper op de markt. Opvallend was dat bijna alle onderdelen van de allerhoogste ...

Scott

Alfred Angas Scott, mag gerust een tweetakt pionier genoemd worden. Al in 1904 liet hij een luchtgekoelde driekanaals tweetakt twin patenteren, die al de typische Scott-kenmerken vertoonde: een centraal vliegwiel en 180¬į verzette kruktappen, waaraan ...

Seeley

Nadat het roemruchte Londense AMC-concern economisch gesproken aan zijn einde was gekomen, nam Colin Seeley, een voormalig motorcoureur, het op zich om de kleine schare van AJS privé-rijders van onderdelen te voorzien. Eigenlijk zou alleen de onderdelenvoorziening ...

Standard

Wilhelm Gutbrod vestigde zich na zijn studie als ingenieur zelfstandig in 1926. Met de productie van ‚ÄĚStandard‚ÄĚ motoren maakte hij faam. De eerste motoren uit de productie waren uitgerust met ‚ÄĚTiger‚ÄĚ voorvorken en zowel JAP- als MAG-motoren. Na 1926 ge...

Sunbeam

Toen in 1913 de eerste Sunbeam 350 cc ééncilinder zijklepper het licht zag, produceerde John Marston Ltd. in Wolverhampton al veertien jaar lang auto’s. Naast de 350 cc machines werden er ook Sunbeams met een JAP V-twin aangeboden. Dankzij de ervaring in ...

Super

Al aan het einde van de negentiende eeuw bouwde de Duitse immigrant Ignaz Schwinn fietsen in Chicago. Toen motor­fietsen begonnen op te komen, bleef hij niet achter en bouwde onder de naam Excelsior ook motorfietsen. De eerste motor uit 1907 bezat een ...

Terrot

Alhoewel de firma van Charles Terrot zich sinds 1887 met de fabricage van breimachines bezighield, begon men rond de eeuwwisseling met de ontwikkeling van gemotoriseerde voertuigen. De eerste motorfietsen ontstonden rond 1904 en 22 jaar later was de firma...

Tornax

Toen de goudsmid Ernst Wewer, samen met een compagnon besloot motorfietsen te gaan produceren onder de naam Tornax, wist men meteen constructeur Otto Karpe aan zich te binden. Hij moest het frame ontwerpen dat de weelde van de sterke JAP motoren zou kunnen...

Triumph (D) twee- en viertakt

In 1889 begon de voormalige Duitser Siegfried Bettmann in Coventry een fietsfabriek, waaruit in 1896 ook een filiaal in het Duitse Neurenberg ontstond. In 1903 werden ook in Neurenberg motorfietsen geproduceerd, die net als de producten van de moedermaatschappij,...

Triumph (D) tweetakt

Na de oorlog werd de productie bij Triumph in Neurenberg hervat met de B 125, die was uitgerust met een roterende inlaat, een simpel wiegframe en een plaatstalen voorvork, eigenlijk ongewijzigd ten opzichte van de vooroorlogse versie. Een jaar later volgde...

Triumph (D) tweetakt

Na de oorlog werd de productie bij Triumph in Neurenberg hervat met de B 125, die was uitgerust met een roterende inlaat, een simpel wiegframe en een plaatstalen voorvork, eigenlijk ongewijzigd ten opzichte van de vooroorlogse versie. Een jaar later volgde...

Triumph ééncilinders

In de door Siegfried Bettmann uit Neurenberg in 1889 opgerichte Triumph fabriek ontstonden vanaf 1902 gemotoriseerde fietsen met Minerva, Fafnir en JAP-inbouwmotoren. Vanaf 1905 volgde de eerste eigen zijklepper. Vanaf 1907 liet men het Minerva voorbeeld...

Triumph twee- en driecilinders

In de loop der tijd ontwikkelde zich de tweecilinder kopklepper tot het speerpunt van de Triumph ontwikkeling. In 1932 was er een prototype twin, maar pas vanaf de 500 cc Speed-twin, ontwikkeld door Edward Turner in 1937, wist Triumph daarmee een legendarische...

Universal

Tot in de zestiger jaren produceerde deze in 1928 opgerichte Zwitserse firma motorfietsen. De eerste modellen waren uitgerust met motoren van de Belgische fabrikant P.A. Later betrok men de motoren van JAP en Python. Het productgamma reikte van kleine...

Ut

Waarschijnlijk is de merknaam een afkorting van Untert√ľrkheim, een voorstadje van Stuttgart, waar de Duitser Hermann Scheihing in 1922 begon met de productie van motorfietsen naar zijn eigen voorstelling. In een laag buizenframe bouwde hij Bekamo motoren, ...

Velocette

John Goodman, die al eerder bij motorfabricage betrokken was, richtte in 1904 Veloce Ltd. op en bracht zijn eerste viertakt motorfietsen uit. Vanaf 1913 volgden ook eigen tweetakten met een inhoud van 206 cc. Na de Eerste Wereldoorlog bracht hij daarvan...

Vespa

Naast de Honda Cub modellen, maakt ook de met miljoenen verkochte Vespa scooter aanspraak op de titel de VW Kever onder de tweewielers. Met de productie van een goedkope tweewieler die de rijder beschutte, zag vliegtuigbouwer ‚ÄĚS.p.A. Piaggio & Co.‚ÄĚ in ...

Victoria 1923-1945

De Victoria Werke AG ontstonden in 1899 uit een fietsfabriek die Max Frankenburger en Max Ottenstein in 1893 in Neurenberg oprichtten. Tussen 1901 en 1914 produceerde Victoria fietsen met hulpmotor met motoren van Fafnier, FN en Minerva. In 1920 werd...

Victoria 1948-1958

Na de oorlog bleek de Victoria fabriek voor 80% plat gebombardeerd. Een voorzichtig begin werd daarom gemaakt met de 38 cc grote brommer, de FM 38 uit 1948. Deze beschikte echter wel over een nieuw ontwikkelde tweetakt met roterende inlaat en tweeversnellingsbak....

Vincent

Vanaf 1946 werden de extravagante motoren uit Stevenage weer geleverd. Ondertussen hadden Philip C. Vincent en zijn chef constructeur Phil Irving, een totaal nieuw bouwdoossysteem ontworpen. De basis daarvan vormde het nieuwe bijzondere frame. De ruggengraat...

Wanderer

De Wanderer Werke AG ontstonden uit de firma die Richard Jänicke en Johann Baptist Winkelhofer al in 1885 oprichten. Tot 1902 werden er voornamelijk fietsen gebouwd, daarna ook motorfietsen en vanaf 1911 zelfs auto’s. De motorfietsproductie van voor de...

Wimmer

In 1898 richte Benedikt Wimmer een machinefabriek op in Sulzbach am Inn. De fabriek produceerde aanvankelijk fietsen, en rond de eeuwwisseling zelfs driewielers, die in 1910 werden opgevolgd door auto’s. In 1921 ging een motor in productie die door d...

Yamaha

De gekruiste stemvorken in het firma embleem komen niet uit heldere hemel vallen. Yamaha werd namelijk opgericht door Torakusu Yamaha, die in 1889 een orgelfabriek oprichtte. Acht jaar later ontstond daaruit de Nippon Gakki Co. Ltd. Torakusu produceerde...

Z√ľndapp 1925-1951

De ‚ÄĚZ√ľnder- und Apparatebau GmbH N√ľrnberg‚ÄĚ (de ontsteking- en apparatenbouw BV Neurenberg in ‚ÄĚgoed‚ÄĚ Nederlands) werd in 1917 opgericht en na de Eerste Wereldoorlog hernoemd in de ‚ÄĚZ√ľndapp-Gesellschaft f√ľr den Bau von Spezialmaschinen‚ÄĚ oftewel ‚ÄĚZ√ľndap...

Z√ľndapp 1950-1976

Het eerste naoorlogse model van Z√ľndapp was de vrijwel onveranderde DS 200 uit 1935, met een geperst stalen voorvork. Pas in 1950 kreeg de DS 201 een telescoopvoorvork, samen met de omkeerspoeling met vierpoorten. De technische vooruitgang werd voortgezet ...

Techniek

We proberen deze sectie vol te krijgen met Interessante informatie, technische tips, gereedschappen, informatie over keuren, invoeren, belastingen, enzovoorts. Natuurlijk zitten we ook te wachten op uw bijdragen. Zelf nog goede technische of...
Poedercoaten, zelf doen

Poedercoaten, zelf doen

Poedercoating bestaat al bijna vijftig jaar en wordt in de industrie gebruikt om een harde, slijtvaste professionele finish aan produkten te geven. Ook in de motorwereld wordt het vaak toegepast, kijk maar eens naar je frame. Het principe is simpel:...
Winterklaar maken

Winterklaar maken

  En¬†dan hebben we de keuze tussen stoppen met rijden of doorrijden. Dat doorrijden kan je dan met je dagelijkse fiets of met een pekelfiets doen. We gaan eerst eens kijken hoe je je motor klaarmaakt voor een winterslaap. De zomer was best ...

Zelf vernikkelen

Bij onze motorfietsen komt nogal wat nikkelwerk voor, en nikkelwerk is een vrij kostbare zaak. Bovendien gaat het bij dat nikkelwerk vaak om kleine onderdelen, zoals boutjes, moertjes, ringetjes en ga zo maar door. Kleine onderdelen die we niet graag...

Veiligheid

Speciaal voor in de zomermaanden: In deze periode zijn veel gemeenten bezig met onderhoud van het wegdek, m.a.w. er ligt veel split e.d. op de meest onverwachte plaatsen. Houd hier rekening mee! Teer stroken! Niet in de lengte richting en in bochten...
Motoren kopen

Motoren kopen

Bron: Informoto Wanneer je besloten hebt om een tweedehands motorfiets te kopen, heb je de keuze. Bij de particulier kopen of bij de dealer. In beide gevallen is het zaak van heel goed uit je doppen te kijken. Kopen bij een dealer Bij dealers...

Eerste controle

Bron: Informoto Wat kun je controleren als de motorfiets stil staat... Koud motorblok? Motorblok moet koud zijn Het eerste dat je doet als je bij de verkoper aankomt, is voelen of de motor koud is. Dat is zeer belangrijk. Dan start...

Proefrijden

?Bron: Informoto De koppeling Vloeiend ?Een koppeling moet ten allen tijde vloeiend aangrijpen. Wegwippen ?Als je vertrekt, laat dan de koppeling heel langzaam opkomen. Bij een goede koppeling mag de motorfiets niet plots wegwippen....

Motorfietsen

Hier vindt u redactie over motorfietsen. Zo hebben we de Klassieke Motormarktgids online staan. Boordevol met historie. Het heden wordt echter vanzelf historie, zo staan wij open voor aanvullingen en verbeteringen. Ook als je een leuke film of...
Artie Bell, Racing the Garden Gate

Artie Bell, Racing the Garden Gate

Norton fabrieksrijder Artie Bell trekt een erg blij gezicht op de illustratie bij dit artikel. Geen wonder, want hij won de 500cc Senior T.T. op Man in 1948 met een 500 "Garden Gate" Norton fabrieksracer. Helemaal links staat Cromie McCandless,...
BSA B31- B33

BSA B31- B33

Over smaak valt niet te twisten zegt men wel eens en ik zal de laatste zijn om dat te ontkennen. Vraag je aan iemand naar z'n favoriete motorfiets dan krijg je oneindig veel verschillende antwoorden. De ene houdt van een zware Engelse twin, de andere...
De Engelse Villiers motoren

De Engelse Villiers motoren

Als inbouwmotor genoot de Engelse Villiers motor een goede naam. Het was een eenvoudige tweetakt, goedkoop in aanschaf en gebruik, redelijk zuinig, betrouwbaar en voor een tweetakt onverslijtbaar. Geen wonder dat er veel zijn verkocht en uiteraard ook...
De Moto Guzzi V8 (Deel 1)

De Moto Guzzi V8 (Deel 1)

In 1955 deed een opzienbarende motorfiets zijn intrede in de Grand Prix racerij. De ruimte die de zeer vrije reglementen van destijds toelieten werden door deze machine spectaculair en heel ingenieus ingevuld. Het was de Moto Guzzi V8. De fabriek uit...

Ducati 65 Sport - op de markt gekocht een Ducati 65 Sport

[singlepic id=891 w=558 h=416 mode=watermark float=center] [singlepic id=892 w=300 h= mode=watermark float=right] [singlepic id=893 w=300 h= mode=watermark float=right] [singlepic id=894 w=300 h= mode=watermark float=right] [singlepic id=895 w=300...

Fietsen met hulpmotor

[singlepic id=907 w=568 h=426 float=] [singlepic id=906 w=300 h=225 float=right] [singlepic id=905 w=300 h=225 float=right] [singlepic id=904 w=300 h=225 float=right] [singlepic id=903 w=300 h=225 float=right] [singlepic id=902 w=300 h=225 float=right]...
Onderdelen voor jonge klassiekers

Onderdelen voor jonge klassiekers

Wie relatief nieuw is in de wereld van klassieke motoren, wordt vroeger of later onvermijdelijk met de vraag geconfronteerd: "Waar haal ik in godsnaam die onderdelen vandaan?". Je hoeft je daarvoor nog niet volop in het restaureren te hebben gestort....

Panther Model 100 - Panther M100 mooiste eencilinder aller tijden

[nggallery id=80] De mooiste √©√©ncilinder aller tijden‚Ķ Weinig antieke motorfietsen zijn zo herkenbaar aan hun motorblok als de ‚ÄúBig Panther‚ÄĚ gemaakt in het Engelse Cleckheaton. Gestart onder de naam Phelon & Moore stichters van de firma in 1904...

Praga Bedar - Praga Bedar uit Tsjecho-Slowakije

[nggallery id=81] Niet iedereen heeft gehoord van motormerken zoals Laurin-Klement, Achilles, Jelinek, Kohout, Walter, Pérun of Torpedo . Toch waren het wel degelijk motorfietsen uit het prille begin, gebouwd in een klein land met heel veel technische ...
Sanglas 500S, de laatste klassieke ééncilinder

Sanglas 500S, de laatste klassieke ééncilinder

Circa 20 jaar gelden was Koos op zoek naar een motor met een startknopje voor zijn toenmalige partner. De voorkeur ging daarbij uit naar een Europese machine maar het was in die tijd niet eenvoudig een, niet al te zware, Europeaan met...
Van Borrelglas tot Driewieler

Van Borrelglas tot Driewieler

Dromen zijn bedrog, maar er zijn van die dromen die wel degelijk uit komen. Dat om zo'n droom te realiseren de handen flink uit de mouwen moeten worden gestoken is niet een ander verhaal, maar de kers op de taart van dit verhaal. Ik doel hier op ...

Wanderer - Wie het kleine niet eert...

[singlepic id=852 mode=watermark] Wanderer was ooit een van de pioniers op het gebied van de motorrijwielfabricage in Duitsland en jaren lang een van de toonaangevende motorfabrieken. Vanaf 1902 bouwde de al in 1886 met de rijwielfabricage gestarte fabriek...

Ducati 125 Sport restauratie

[tags=ducati125sport] Eigenlijk ging ik naar Dordrecht om te kijken naar een complete frictie die werd aangeboden op internet. Het was midden juni 2007. Achteraf bleek dat verkeerd te zijn maar er stond wel een oude motor te koop uit 1966. Dus ging...

Ducati 125 Sport - moment van waarheid

[nggallery id=66] Inmiddels was het eind juni en samen met zwager Ron - hij gaat altijd mee als ik weer eens een motor koop - ging ik de Ducati met de trailer ophalen. Toen zag ik pas was 25 jaar eenzame opsluiting in een vochtige schuur met deze...

Ducati 125 Sport - demontage

[nggallery id=66] Voordat ik met de restauratie zou beginnen, werd de motor uitgebreid gefotografeerd. Een must voor elke restauratie. Want je weet na een uitgebreide restauratie nooit meer precies hoe alles gezeten heeft. Inmiddels was de motor...

Ducati 125 Sport - het blok

[nggallery id=66] Het 125cc blokje had natuurlijk al een tijdje niet gedraaid en zat vast. Grof geweld helpt hier niet, dan maak je meer kapot dan je lief is. Nee, hier moest kruipolie aan te pas komen. De cilinderkop werd gedemonteerd en de zuiger...

Ducati 125 Sport - velgen

[nggallery id=66] In de tijd dat het blok uit elkaar lag, te wachten op de krukas had Ton Bovee voor mij in Luxemburg twee originele velgen gevonden. Daar was ik blij mee, want het originaliteitsideaal komt zo toch weer een stukje dichterbij. Ik moest...

Ducati 125 Sport - 12 Volt

[nggallery id=66] De kabelboom werd zelf gemaakt en getrokken, na eerder een exemplaar gekocht te hebben wat eigenlijk niet eens op het origineel leek wat van de motor af kwam. De Ducati werd omgebouwd naar 12V, omdat de 6V regelaar niet meer verkrijgbaar...

Ducati 125 Sport - frame

Het zadelchassis was ook gestraald en ziet er in zijdeglans gespoten zwart weer als nieuw uit. Een nieuwe overtrek en vulling en hij is klaar voor montage. Die schijnen ze in Itali√ę en Australi√ę te leveren. Het uiteindelijke resultaat is bijzonder: h...

Ducati 125 Sport - eindelijk

[nggallery id=66] Opnieuw werd de beurs in Utrecht aangegrepen, maar nu om de laatste inkopen te doen: nieuwe kraanrubbertjes, contactpuntjes en een doorvoerrubber voor de koplamp. Afbouwen, dat is leuk werk. Alle onderdelen die moesten worden...

Adverteren

Hoewel de inhoud van Motorklassiek.nl geschikt is voor lezers van alle leeftijden, is de gemiddelde Motorklassiek.nl -lezer ouder dan dertig jaar. Motorklassiek.nl wordt door meer dan negentig procent mannelijke motorliefhebbers gelezen. En de...

Adverteren op MotorKlassiek.nl

Hoewel de inhoud van Motorklassiek.nl geschikt is voor lezers van alle leeftijden, is de gemiddelde Motorklassiek.nl -lezer ouder dan dertig jaar. Motorklassiek.nl wordt door meer dan negentig procent mannelijke motorliefhebbers gelezen. En de...

Over ons

Motor Klassiek Magazine werd in 1999 opgericht door een groepje fanatieke liefhebbers in Belgi√ę als een tweemaandelijkse gedrukte uitgave voor bezitters van veteranen en klassieke motoren in Nederland en het Vlaamse gedeelte van Belgi√ę. De gedrukte u...
Disclaimer en Voorwaarden

Disclaimer en Voorwaarden

Regels voor adverteren tussen Motoren te Koop Algemene regels U dient een omschrijving te geven in de advertentietitel en de advertentietekst van het product dat u aanbiedt. U mag alleen advertenties plaatsen in het Nederlands...

Contact

  Wij zijn bereikbaar via: Wilbers Publishing BV Motor Klassiek Magazine Postbus 10 7070 AA ULFT