Featured

Motorvervoer, hoe het allemaal mis kan gaan

By  | 
[autoviewer=53]
Motor Klassiek lezer en Honda CBX liefhebber A.N. Scheeres is een illusie armer en weet nu hoe het in ieder geval niet moet. Acht jaar nadat hij in oog kwam te staan met een Honda CBX 1000 en ettelijke duizenden euros verder is de zescilinder nog maar enkele stappen verwijderd van voltooiing. Slechts een paar zaken resten die hij niet zelf zou kunnen doen en daarom gaat de tocht bij de eerste zonnestralen naar Six Center in Nieuwleusen, waar ze precies weten hoe ze met zo’n zescilinder om moeten gaan.

“Mijn vriendin leerde ik dertig jaar geleden ook op zo’n CBX kennen en we hebben dan ook beiden een emotionele band met de motor,” zegt Scheeres. “Vandaar ook dat de restauratie perfect moest zijn.” Onderweg naar de zescilinderspecialist sloeg het noodlot toe en kwam hij met pech onderweg te staan. Maar het lot had nog veel meer nare dingen voor deze motorliefhebber in petto. Een veel te ijverige medewerker van de Wegenwacht met naar later bleek zonder verstand van zaken schoot de onfortuinlijke motorrijder te hulp.
Scheeres: “Ik moest hem van de ANWB medewerker op een balk rijden van de ANWB lepelwagen, hij bevestigde spanbanden aan de clippons, maar trok deze echter zo hard aan dat de linker clippon scheurde, ik werd hier boos over maar nog bozer toen hij durfde te beweren dat de scheur er al in zat. De ANWB medewerker wilde echter toch gewoon mijn motor vervoeren omdat we volgens hem gevaarlijk stonden, na de eerste de beste bocht (ik reed met de auto achter hem aan) zag ik mijn motor omvallen jullie zullen wel begrijpen wat er toen in mij omging, maar waar ik mij echt het meest aan erger is de houding van de ANWB medewerker.”

Alhoewel het met de CBX wel goed gaat komen, kan de restauratie bijna weer van voor af aan beginnen en is de schade aanzienlijk en wil de CBX-liefhebber hierbij de lezers van Motor Klassiek waarschuwen, mochten ze ooit zelf eens in zo’n situatie komen: laat de spanbanden niet aan het stuur of de clip-ons bevestigen. Als de motor in de veren wordt getrokken, is de kracht veel te groot aan de bevestigingspunten van het stuur.
“Op een CBX waar wij zeer zuinig op zijn, weinig mee rijden en gestald staat in de huiskamer en waar bovendien veel geld in gestoken -zo is de motor ook nog eens voorzien van een handgemaakte 6-in-6 RVS uitlaat van meer dan twee mille. U gelooft toch niet dat we zoveel geld aan deze motor uitgeven en dan voor onze veiligheid met een gescheurde clippon rondrijden,” denkt Scheeres. Later bleek na demontage dat beide clippons gescheurd waren. “De zaak is nu in behandeling bij de rechtsbijstand,” sluit de teleurgestelde motorrijder af, “maar waardevolle tips zijn natuurlijk altijd welkom.”

abonneer gratis!!!

Abonneer gratis op onze maillinglist en word automatisch op de hoogte gebracht wanneer er weer iets interessant is te lezen.

1 Comment

  1. theo huber

    8 januari, 2009 at 22:30

    Triest verhaal maar mij is iets dergelijks ook overkomen. Om het kort te houden; Ik huur een Mercedes bus bij een bergings en verhuurbedrijf om een gloednieuwe CBX uit Duitsland op te halen. Ja gloednieuw, nul kilometer, museumstukje. Een fatsoenlijke rijplaat hadden ze niet, wel een plank of een aluminium plaatje van net geen 1,5 meter. Voor een motor van bijna 270 kg! In duitsland door de voormalig eigenaar werd de CBX met een lange brede rijplaat in de bus gerden en met spanbanden die ik had meegebracht vastgezet. Bijna terug in Valkenswaard de bus afgetankt met diesel en… bus wou niet meer starten. Een vrij nieuwe mercedes Sprinter, die overigens al de hele dag moeilijk startte, kreeg ik niet meer aan de praat. Bellen, uur wachten, bus en al op de bergingswagen. De volgende dag moest ik naar de keuring en aldus werd er een 8 persoons Transit met gesloten motoraanhanger geregeld. Klinkt goed alleen in de aanhanger GEEN bevestigingspunt voor spanbanden, behalve twee voorin aan de grond geschroefde aluminium handgrepen. Het werd 11 uur en de beide mannen wilde de poort sluiten en naar huis terwijl ik stond te stoeien met de spanbanden. Niet gaan rijden zou je zeggen maar wat moet je dan? Ik had beter op de motor zonder kenteken naar huis en naar de keuring kunnen rijden en een boete riskeren dan met die aanhanger zonder echt goede sjormogelijkheden. Toch weggereden en jawel, omgevallen. Gelukkig bleef de schade beperkt tot de tellerhouder en die is later uitgedeukt maar het had veel erger kunnen aflopen. Het mocht iets kosten, professioneel bedrijf en toch… ellende. Kommentaar van de berger; ” ja, wij vervoeren er altijd crossmotoren mee en nee, we geven geen korting als tegemoetkoming in de kosten en verloren uren ” Jammer, maar de zespitter rijdt fantastisch en gaat niet in het museum. ben nu bezig met een CB 400 Four uit 1977. Het normale werk doe ik op een Yamaha FJR. Veel motorplezier in 2009 ! Theo Huber

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *