Featured

Motorverhalen in Auto Motor Klassiek februari

By  | 
In het februarinummer brengt het tijdschrift Auto Motor Klassiek diverse artikelen over klassieke en oldtimer motorfietsen. Zo heeft animal een artikel geschreven over Gillet ‘Tour du Monde’ en schrijft René de Ruyter over de haken en ogen aan het restaureren van een klassieke motor- of bromfiets. Menno Dek had op een zondag even niets om handen en ging de kleppen inslijpen van een Honda CB500 Four.

Gillet Tour du Monde

Gillet Tour du Monde


Motor restaureren

Motor restaureren

Een gewone zondagmiddag. Iedereen is het huis uit, elders aan het sporten of bij mensen op bezoek. Een ideaal moment om die klusjes te doen die al zo lang gedaan moeten worden. Zoals de heg snoeien, of andere belangrijke klussen in en om het huis. “Een ideale dag dus om de kleppen van mijn motor te slijpen,” denkt Menno. Natuurlijk is niet al het gereedschap zo voorhanden, dus moeten er oplossingen worden bedacht. Alle winkels zitten dicht, niets is bereikbaar, dus moet er maar worden geïmproviseerd.

abonneer gratis!!!

Abonneer gratis op onze maillinglist en word automatisch op de hoogte gebracht wanneer er weer iets interessant is te lezen.

De basis voor de Gillet werd gelegd tijdens de Eerste Wereldoorlog. Sinds 1915 werkte Fernand Laguesse samen met de familie Gillet in het geheim aan het ontwerp van een toch wel revolutionaire motorfiets. In die periode was het niet zo vanzelfsprekend dat motor en versnellingsbak één geheel vormden. In december 1919 kondigde men dan ook trots aan dat een paar maanden later een nieuw merk het levenslicht zou zien. In maart 1920 was het zover: de eerste Gillet was er, en het was niet alleen het blokmotor bouwprincipe dat verbaasde, het was meteen ook de eerste Belgische tweetaktmachine. Animal doet de historie uit de doeken van deze toch wel revolutionaire motorfiets.

De winterbeurzen zijn in volle gang. Dromerig slenter je langs de (vooral tegenwoordig) goedgevulde onderdelenkramen. Tussen de kramen in, staan de oude klassieke brommers en motoren niet erg opzichtig opgesteld. De kenner ziet ze toch wel. Tijdens de ontdekkingsreis langs alle koopwaar, draait de hersenpan op volle toeren. Zou je wel of zou je niet? Je hebt maar een klein bedrag te besteden. Ondanks de financiële crisis wil je dat wel uitgeven, maar het moet wel verantwoord gebeuren. Je keuze is gevallen op een bepaalde motor. Even verderop word je alweer aan het twijfelen gebracht. Omdat er iets staat dat nog aantrekkelijker lijkt te zijn. Wat moet je nou doen? Er is een gezonde beursstress ontstaan. Zijn we nog blij? Ja natuurlijk, lees het artikel van René de Ruyter in het februarinummer van Auto Motor Klassiek er maar op na.

Auto Motor Klassiek is vanaf dinsdag in de winkel verkrijgbaar en kost slechts € 3,50. Direct abonneren kan ook via de site van Auto Motor Klassiek. Meer informatie via www.amklassiek.nl

2 Comments

  1. Jack Roberts

    22 augustus, 2014 at 16:07

    Do you have a copy of the Auto Motor Klassick 2, Februari 2001 magazine in english that I could buy from you? Or could you supply me with the details of the person Rene de Ruyter who wrote this article.

    Any information you can do to help would be gratefully received. I am happy to pay for this.

    The best way to contact me is via email, however my telephone number is 00441691 718571.

    I very much look forward to hearing from you.

    Kind regards

    Jack Roberts

    Ty Newydd
    Llwynmawr
    Llangollen
    LL20 7BB
    Wales
    UK

  2. de redactie

    22 augustus, 2014 at 20:24

    Sorry, Auto Motor Klassiek is a dutch magazine. If you would mail us at redactie@amklassiek.nl I will forward your mail to René de Ruyter.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *