Saroléa

Het bedrijf van Jospeh Saroléa behoorde sinds 1850 tot de traditionele Belgische wapenfabrikanten. Rond 1892 werd het programma uitgebreid met fietsen. Rond 1902 ontstonden ook de eerste gemotoriseerde exemplaren. In Engeland werden deze 350 en 500 cc ééncilinders onder de naam ”Kerry” verkocht. Daarnaast leverde het merk ook inbouwmotoren aan andere fabrikanten. In 1902 ontstond de eerste V-twin, met een inhoud van 616 cc. Vanaf 1912 werden twee­ver­snellingsbakken leverbaar. Tegelijkertijd werd een nieuwe serie van ééncilinder zijkleppers geïntroduceerd met slagvolumes van 300, 500 en 730 cc. Een 500 cc machine met Sturmey-Archer driebak volgde twee jaar later.
Na de Eerste Wereldoorlog werden de 22A (557 cc) en de 23A (500 cc, 1922) geïntroduceerd. Deze modellen waren naar keus met riem- of kettingaandrijving leverbaar. Een 350 cc machine, genaamd 25A, werd uitsluitend met riemaan­drijving aangeboden. Naast deze toermodellen met zijklep­motoren werden vanaf 1923 supersport 350 en 500 cc kopkleppers leverbaar. Ook waren er productieracers leverbaar, die waren afgeleid van de fabrieksmachines. Vanaf 1935 ook met 590 cc slagvolume.
In 1927 werden de uit Engeland ingekochte versnellings­bakken vervangen door een eigen product, terwijl twee jaar later ook druksmering en trapeziumvoorvorken leverbaar werden. In 1931 verschenen de zogenaamde Sloper modellen op de markt, zo genoemd vanwege de naar voren geneigde cilinder. De dure viertakten werden vanaf 1932 vergezeld van een goedkopere tweetakt machine. De 150 cc machine van 1932 werd in 1933 aangevuld met de 175 cc en vijf jaar later ook met een 125 cc machine. Veel 350 cc zijkleppers en 600 cc kop- en zijkleppers werden vanaf 1936 aan het leger verkocht.
In 1946 werd de productie van tweewielers weer ter hand genomen met de vooroorlogse zijkleppers, die vanaf 1948 uitgerust waren met telescoopvoorvorken en plunjervering. De eerste totaal nieuwe machines werden ”Oiseau Bleu”, een 125cc tweetakt, en ”At­lantic”, een 500 cc kopklep twin met een blokmotor. Laatstgenoemde werd in 1953 door een tot 600 cc opgeboorde ”Atlantic Major” opgevolgd. Ook de ééncilinders werden in 1951 met mooie namen getooid: zo werd de 350 cc kopklepper ”Vedette” genoemd en de zijklepper ”Continen­tale”. De 600 kopklepper werd de ”Grand Tourisme” genoemd en de zijklepper ”Coloniale”. Voordat de firma in 1962 werd verkocht produceerde men vanaf de 50’er jaren ook tweetakt scooters.