KTM

De uit ”Motorradbau Moser & Co” Mattighofen ontstane motorfabriek ”Kronreif & Trunkenpolz” ging in 1953 in de motorhandel met een kleine gebruiksfiets, de KTM?100. De 98cc grote motor kwam van Rotax en leverde 3 PK. Geheel in lijn met de technische stand van de vijftiger jaren voor lichte motorfietsen, lag de Rotax in een enkel wiegframe, werd het voorwiel afgeveerd met een telescoop en moest het zonder achtervering doen. De ”Tourist” kwam twee jaar later op de markt en had een cilinderinhoud van 125cc. 50cc Scooters en bromfietsen verschenen vanaf de begin zestiger jaren.
Vanwege de groeiende populariteit van de lichte motorfiet­sen en bromfietsen, breidde KTM in de zestiger jaren het programma uit. Er werd veelvuldig gebruik gemaakt van Puch-motoren met licht naar voren hellende cilinder.
Tot 1971 werden de populaire KTM off-road machines voorzien van Rotax en Sachs krachtbronnen, in dat jaar bracht de firma een motor uit met een eigen tweetakt krachtbron van 175cc. Door de jaren heen had het image van KTM zich name­lijk gewijzigd van een producent van simpele gebruiksfietsen tot een producent van gespecialiseerde off-road motoren. Dat was onder andere het gevolg van de vele successen in de trials en motorcross.