Horex

Friedrich Kleemann was een in Bad Homburg woonachtige eigenaar van de Rex-weckflessenfabriek. Na de overname van Motorenfabrik Oberursel AG, intussen Columbus geheten, richtte Kleemann in 1923 Horex Fahrzeugbau AG op. In datzelfde jaar verscheen de eerste Horex, een 250cc ééncilinder kopklepper. Drie jaar later volgden 500 en 600cc modellen met Columbus motoren. Waarna de 200 en 350cc kopkleppers het programma voor de twintiger jaren compleet maakten.
In het begin van de dertiger jaren waren er zelfs beperkt supermoderne tweecilinders verkrijgbaar met kettinggedreven bovenliggende nokkenas in een 600 en 800cc variant. Want tegen die tijd was de fabriek druk bezet met het produceren van oorlogsmateriaal voor de Tweede Wereldoorlog.
Na de oorlog kon de productie in de praktisch onbeschadigde machinestraten in 1948 al weer opgestart worden met het 350cc grote vooroorlogse SB35-model. Twee jaar later verscheen de legendarische Regina met haar 19 PK sterke 350cc grote kopklepper, telescoopvoorvork en plunjervering achter. Het model werd wereldwijd een bestseller in de 350cc klasse. De 17 PK sterke 250cc en de 22 PK sterke 400cc maakten het plaatje rond.
Door de technische ontwikkeling in de racerij, werd het voor Horex mogelijk de Imperator te introduceren. Een twin met 392cc cilinderinhoud, bovenliggende kettinggedreven nokkenas en 26 PK vermogen. Ook de framebouw was met het dubbele wiegframe, swingarm of telescoop voor en swingarm achter behoorlijk modern. Amerika werd nog verwend met een 450cc groot en 30 PK sterk exemplaar.
Een jaar daarop werd de Horex Resident geïntroduceerd. Een doorontwikkeling van de Regina. De ééncilinder kopklepper -verkrijgbaar in 250cc (18.5 PK) en 350cc (24 PK)- werd in het framewerk van de Imperator met swingarm voorvering geplant. Maar ja, tegen deze tijd was bij Horex de afzet al met twintig procent gedaald sinds 1953 en zou het niet lang meer duren of de fabriek zou haar poorten sluiten.