Wanderer – Wie het kleine niet eert…

[singlepic id=852 mode=watermark]

Wanderer was ooit een van de pioniers op het gebied van de motorrijwielfabricage in Duitsland en jaren lang een van de toonaangevende motorfabrieken. Vanaf 1902 bouwde de al in 1886 met de rijwielfabricage gestarte fabriek in Chemnitz eencilinder motoren en het assortiment werd spoedig uitgebreid met V-twin zijklepmotoren waarvan vele tijdens WO I door het Duitse leger werden gebruikt. Na deze wereldbrand baarde Wanderer opzien met het in 1924 uitbrengen van een 184cc, later vergroot tot 196cc, liggende ééncilinder en een 749cc V-twin, beide modellen notabene in kopklepuitvoering en per cilinder 2 inlaat- en 2 uitlaatkleppen!

Kopklepmotoren waren in die tijd bepaald nog geen gemeengoed en werden zelfs tot 1930 nog maar schaars toegepast in motoren, laat staan in seriemotoren. Vierklepskoppen werden in de twintiger jaren, met als bekende uitzondering Rudge, voornamelijk toegepast in racers, waardoor Wanderer met deze modellen historie schreef. Jammer dat deze Wanderer modellen (te) duur waren, waardoor de fabricage al na twee jaar moest worden beëindigd. De fabriek verdiende gelukkig goed met het maken van auto’s, schrijf- en werktuigmachines, waardoor de nauwelijks lonende fabricage van kwaliteits motorrijwielen nog enige tijd kon worden voortgezet. In 1929 besloot men echter, nadat een poging om met NSU te gaan samenwerken was mislukt, toch een punt te zetten achter de motorfabricage. NSU nam een deel van de productiemachines en constructieplannen over. Machines voor de fabricage van een in 1928 ontwikkeld 500cc kopklepmodel met blokmotor, geperst stalen frame en cardanaandrijving, werden verkocht aan Frantisek Janececk die hier in 1929 in Praag (voormalig Tsjechoslowakije) onder de eigen naam Jawa (samenvoeging van JAnecek en WAnderer), motorfietsen ging maken.

abonneer gratis!!!

Abonneer gratis op onze maillinglist en word automatisch op de hoogte gebracht wanneer er weer iets interessant is te lezen.

Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8