Van Borrelglas tot Driewieler

Eef zit even proef op de ex Paul Rimmelzwaan Roton
Eef zit even proef op de ex Paul Rimmelzwaan Roton
Dromen zijn bedrog, maar er zijn van die dromen die wel degelijk uit komen. Dat om zo’n droom te realiseren de handen flink uit de mouwen moeten worden gestoken is niet een ander verhaal, maar de kers op de taart van dit verhaal. Ik doel hier op de zijspancombinatie waarmee rijnummer 31, vriend Eef van Mill uit Alphen a/d Rijn al weer 2 seizoenen mee rijdt in de klassieke racedemonstraties van het Classic Racing Team en de Historische Motorsport Vereniging. Voordat die zijspandroom gerealiseerd kon worden zouden er heel wat racekilometers onder de wielen van een groot aantal al dan niet zelf geconstrueerde racemotoren van 50 tot 500cc doorglijden

Start met Itom
Ik ken Eef en zijn vrouw Ria eigenlijk al heel lang, hoe lang verliest zich in de nevels van de tijd en ik heb Eef, van beroep constructie bankwerker/lasser, nooit anders meegemaakt dan sleutelend, construerend en rijdend op en aan race- en cross motoren. 

Hij had al vroeg passie voor de racerij, maar had zoals zovelen te weinig florijnen in de knip. Wat lag dan meer voor de hand dan met een 50ceeceetje te beginnen? Midden zestiger jaren was de Italiaanse Itom favoriet, door successen van Pierre Kemperman en Cees van Koeveringe. Eef wist zo’n blokje te bemachtigen en bouwde daar een experimenteel en zijn eerste frame voor. Dat raceseizoen reed hij met een luchtgekoelde en een jaar later met een watergekoelde versie van de Itom.

Daarna schakelde hij over op Kreidler, waarbij hij 6 seizoenen op de machine van Hennie Ekelschot kon rijden. Het grappige is dat ik zelf ergens in de zeventiger jaren, dat watergekoelde Itom blokje met expansie-uitlaat, carburateur en radiateur van hem in bruikleen kreeg. “Ach, doe ik toch niks meer mee, neem maar mee”. Via een andere motorvriend kreeg ik zelfs een Itom frame en vork, maar door zoveel andere projecten ben ik nooit tot afbouwen gekomen, dus kwam dat project op de plank terecht. Een paar jaar geleden vroeg Eef me: “zeg heb jij dat Itom blokje eigenlijk nog”, kennelijk verwachtend dat het ding allang weg was. “Natuurlijk joh, staat nog op de plank, had ik toch in bruikleen”. En zo is de Itom nu weer terug bij zijn oude baas en wil Eef deze winter weer een frame bouwen om (ook) met zijn oude Itom demoraces te rijden. Hoezo nostalgie… 

Viercilinder op JLO basis
De plakboeken van Eef doorspittend stuitte ik op een wonderlijk viercilinder bouwsel. “O ja, zegt Eef dat was een viercilinder, opgebouwd door Adri van Eijk”. De basis waren twee V-vormige cilinderparen opgebouwd uit vier 50cc JLO blokjes met een BSA versnellingsbak. Als voorbeeld was de viercilinder Jawa van Bill Ivy genomen. Ik heb er nog wat aan gewerkt en mee gereden maar de resultaten waren niet schokkend.

Nog in die 50cc racejaren was Eef door Asser TT bezoeken zwaar onder de indruk van de prestaties van BMW wegrace zijspanartiesten als Herman Oosterloo/ Karel Hermans, Steiginga/Kort, Fath/Wohlgemut, Deubel/Hörner, Scheidegger/Robinson, Auerbacher/Dein, Enders/Mannischeff ea. Als ik ooit… Tja.

En zo begon het nl. met de nog luchtgekoelde Itom in 1969
En zo begon het nl. met de nog luchtgekoelde Itom in 1969

LATEN WE CONTACT HOUDEN!

We houden je graag op de hoogte van ons laatste verhalen 😎

We sturen je geen spam en houden je e-mailadres geheim!

Eén reactie op “Van Borrelglas tot Driewieler

  1. heel leuk om deze verhalen te lezen wil nog wel eens van eef en ria horen eigenlijk nooit vergeten maar door dit bericht wel benieuwd hoe het met hen en de anderen is,adri groeten.

Geef een reactie