Sanglas 500S, de laatste klassieke ééncilinder

De 500S had een moderne uitstraling en was ook op technisch gebied een moderne motor
De 500S had een moderne uitstraling en was ook op technisch gebied een moderne motor

Sanglas in Nederland
Vrij vlot na de introductie van de 400E werd dit model ook in Nederland geïmporteerd en wel door De Bruin Motoren in Driebruggen. Jan de Bruin was een goede bekende van de gebroeders Sanglas, want hij onderhield al diverse jaren goede contacten met de motorfabriek in Barcelona. De 400E kostte in 1974 ƒ 4790,-. De Bruin, die importeur was voor de gehele Benelux, heeft in totaal 52 stuks 400cc machines en 2 stuks 500cc modellen geïmporteerd.


In 1977 moest voor de 500S ƒ 5990,- worden betaald. Toen de 400Y uitkwam hield De Bruin het voor gezien, want dat was volgens zijn opinie geen echte Sanglas meer. Het importeurschap is toen overgenomen door Henk Vink in Maasland (Motim) die waarschijnlijk drie 400Y heeft verkocht en drie 500S2.

Ondanks positieve kritieken in de motorbladen is Sanglas in Nederland nooit populair geworden. Waarschijnlijk kwam dit omdat men in de jaren ’70 de ééncilinder een ouderwets ontwerp vond en je voor hetzelfde geld een snelle Japanse twin of driecilinder tweetakt kon kopen.

In Duitsland, waar later ook de Yamaha SR500 erg populair werd, is een redelijk aantal Sanglas motoren verkocht. Er is zelfs een Sanglas Club die ongeveer 70 leden telt. In de Benelux daarentegen, zijn waarschijnlijk niet meer dan 30 Sanglas motoren overgebleven. Een club is er niet en alle Sanglas bezitters hebben problemen met de onderdelenvoorziening. In Nederland zijn geen onderdelen te vinden en in Spanje wordt het ook steeds moeilijker. De enige mogelijkheid om een Sanglas rijdend te houden is dan ook zelf de benodigde onderdelen te maken of ze te kopen/bestellen in Spanje.

LATEN WE CONTACT HOUDEN!

We houden je graag op de hoogte van ons laatste verhalen 😎

We sturen je geen spam en houden je e-mailadres geheim!

Geef een reactie