Sanglas 500S, de laatste klassieke ééncilinder

Het frame is vanuit de fabriek al voorzien van aansluitpunten voor een zijspan
Het frame is vanuit de fabriek al voorzien van aansluitpunten voor een zijspan

Politiemotor
Sanglas is in Nederland (en ook in de andere Europese landen) nooit in grote aantallen verkocht en het merk is alleen bij kenners bekend. Andere Spaanse merken zoals Bultaco, Derbi en Montesa vestigden hun naam en reputatie door actief deel te nemen aan wedstrijden maar de zware, laagtoerige Sanglas viertakten waren meer geschikt als dienstfiets dan als race-ijzer. Vrij snel nadat de broers Martin en Xavier Sanglas in 1942 Talleras Sanglas SA hadden opgericht, werden zij hoflevancier van de Spaanse overheid. De Guardia Civil patrouilleerde met deze machines op de Spaanse wegen en ook het leger maakte gebruikt van deze éénpitters. Tot het einde van de jaren ’60 had Sanglas nooit geëxporteerd, omdat de kleine fabriek de vraag in eigen land nauwelijks aankon. Met de komst van de nieuwe 400, die in werkelijkheid 423 cc groot was, en ook met de oude 500 in politie-uitvoering, tastte men echter voorzichtig de buitenlandse markten af. Er ging een aantal machines naar Zuid-Amerika, aan Zuid-Afrika werden 25 tot 50 motoren geleverd en het politiekorps van Ierland nam een partij van ongeveer 100 stuks af. De Ierse wetsdienaren waren echter niet tevreden en vonden de Sanglas onbetrouwbaar.


LATEN WE CONTACT HOUDEN!

We houden je graag op de hoogte van ons laatste verhalen 😎

We sturen je geen spam en houden je e-mailadres geheim!

Geef een reactie