Het Grijze Gevaar

Dat was midden tachtiger- begin negentiger jaren… Toen zag je overal blije motorverkopers. De vraag was groter dan het importeursaanbod en het Nederlands opportunisme, dat ons in de loop der eeuwen al zoveel winst en vijanden heeft bezorgd… De motoren kwamen in containerladingen binnen.

De Canadese markt was ingestort en in The States ging het ook niet goed op tweewielergebied. een paar handige ondernemers hebben in die tijd hun slag geslagen. Een heleboel anderen niet, maar het heeft ze in elk geval lekker bezig gehouden. Nu alweer een eeuw verder zitten we in Nederland met een groot aanbod aan motoren. Dat komt allemaal nog steeds door die woeste importen van toen. Dus het korte gewin van indertijd hangt nu menig motoreigenaar – handelaar of particulier – als een molensteen om de nek. Dat maakt het onderhandelen er makkelijker op wanneer je net je geld hebt nageteld en je je wat sombertjes voelt. Prijzen zijn vraagprijzen. Maar reken je niet rijk op het aanbod op de vrije digitale motormarkt. En bedenk dat grijs ingevoerde motoren andere specificaties kunnen hebben dan officieel ingeburgerde exemplaren.

Want op Het Internet zitten heel wat mensen zaken te doen op een manier die de handelaars op de al oude Utrechtse automarkt zouden laten blozen. Ebay is wat dat betreft handig qua ‘recensies’ van erdere kopers.
Maar waar je ook koopt, het is handig om te weten wat je koopt. Want zo’n buiten de importeur om ingevoerde motor mag een buitenkansje lijken, maar dat kan lelijk uitpakken. Als je pech hebt en voor het ongeluk bent geboren… Laten we eens in die grijze wereld duiken.

Vanaf 1990 tot de helft van het volgende jaar, 1991 werden er ongeveer 5000 motoren uit Canada en meer dan 20.000 motoren uit de States ingevoerd. Dat zijn nu de motoren die de gemiddelde leeftijd van het Nederlandse motorpark op 15 jaar brengen. Vanaf 1988 – toen het feest begon – tot aan 1993 zijn er ongeveer 35.000 motoren buiten de officiele kanalen ingevoerd. In diezelfde tijd gingen er via de officiele weg bijna 30.000 over de toonbank. Best veel toch? Want wat voor zomers hadden we nu helemaal in die jaren?

Honda en Harley staken met kop en schouders boven de rest van de grijze importen uit. Daarbij moeten we in het vergelijk Harley-Honda natuurlijk aan procenten en niet aan absolute aantallen denken. Hoewel je soms anders zou geloven. Er is een kans van ongeveer 1 op 5 dat de motor van jouw dromen een ‘grijs import exemplaar ‘ is. Handig als je weet waar je dat aan kan zien misschien? Aan de buitenkant bijvoorbeeld.
Grijs ingevoerde motoren hebben vaak een mijlenteller of een gecombineerde kilometer-mijlenteller. Die mooie zijreflectoren op voorvorkpoten zijn ook geen eis van onze RDW. Heel vaak gaat bij dat soort motoren ook direct bij het omdraaien van de contactsleutel het gedimde grootlicht, het achterlicht en de knipperlichten branden. Nu is dat gangbaar, toen niet. Bij de RDW keuring moest dat anders zijn. Daar was dan een nieuw contatslot voor nodig. De slimste handelaars hadden een paar speciale contactsloten voor ‘RDW keuringen only’ . Bij verkoop ging het originele spul weer terug op zijn plek.

Op die indertijd ingevoerde fietsen zaten ook vaak banden die niet goedgekeurd waren voor -indertijd – Europese snelheden. Maar als je nu nog zo’n langzame bandenfiets vindt, dan heeft hij wel heel lang op je staan wachten en was hij toch al aan nieuwe rubbertjes toe. Er bestaat ook nog de kans dat je tegen Japanse import oploopt. Bij de modellen van de Japanse thuismarkt gaat er een rood lampje branden als je sneller dan 80 rijdt en de tellerschaal gaat niet hoger dan 180 km per uur. Denk aan Honda CBR400 RRtjes enzo.

Het kenteken van de motor van de ‘zo goed als jouw’ motor kan je veel vertellen. Op Deel 1 kun je zien of de motor door de Nederlanse Importeur is ingevoerd. De importeur heeft namelijk een regeling tot versnelde afgifte en daar hoort een code bij. HF staat voor een officiele Honda, KW staat voor ingeburgerde Kawasaki’s. Suzuki heeft NI als code. Yamaha en Harley respectievelijk IN en GB of  HM.

Bij (overjarig) nieuw ingevoerde motoren begint de meldcode op de kentekens met ’00’. Bij gebruikte importen staan de twee eerste cijfers voor het bouwjaar. Kijk even op de afgiftedatum Deel 3 en je weet hoelang de motor op weg is geweest voor hij op de weg kwam.

Na die twee entreecijfers komt de merkcode van de fabrikant. HONM, KAWM, SUZM, YAMM of HDMM om er maar eens een paar te noemen. Vervolgens komt er een liggend streepje. Bij grijs ingevoerde motoren komt er na die laatste code geen streepje, maar een ‘L’. (of een ‘M’). Vervolgens komt het viercijferige typegoedkeurnummer.
Voor je rijplezier maakt het niet uit op welke manier je motor is ingeburgerd. In praktijk kan jouw motor een andere type aanduiding hebben dan de officieel in Nederland gevoerde. Honda’s ‘Night Hawks’ zijn daar een voorbeeld van. Op en of andere vreemde manier staan die dingen in de gratis advertentie kranten en op Marktplaats vaak aangeboden als ‘Honda Night Halok’. Vreemd…

Voor wat betreft de onderdelen voorziening is het intussen zo dat De Vrije Handel de zaken goed voor elkaar heeft. Het Nederlandse CMS – www.cmsnl.com – is een van de drie grootste handelaren ter wereld in nieuwe spullen voor oudere Japanners.

MAAR PAS OP VOOR SCHARRELHARLEYS!
Maar pas op als je tegen een recente, niet op kenteken staande, grijs ingevoerde Harley-Davidson aan loopt. Een prettig geprijsd schadegevalletje bijvoorbeeld. Pas geleden zagen we nog zo’n buitenkansje op een Poolse beurs… Het roemruchte merk heeft niet alleen legendarische motorfietsen gemaakt en is niet alleen briljant op marketing gebied.

De Amerikanen en hun mondiale importeurs en Authorized Dealers zijn er ook geniaal in geslaagd om hun belangen te beschermen en de achterdeur voor grijze invoer gesloten te houden. Het is bijna een Godsonmogelijkheid om zo’n grijs ingevoerde recente Harley hier op kenteken te krijgen.

Daarbij heb je de kans dat je HaDee een crimineel verleden heeft. Zit je hier zonder papieren en zonder HaDee. Moet je naar het asiel. Want voor een paar tientjes heb je dan een Duitse herder met papieren. Krijg je de HD er gratis bij…

LATEN WE CONTACT HOUDEN!

We houden je graag op de hoogte van ons laatste verhalen 😎

We sturen je geen spam en houden je e-mailadres geheim!