Boet van Dulmen terug in het zadel

De veertigers en vijftigers onder ons kennen hem nog wel, hebben ongetwijfeld ook nog wel eens staan juichen naast de kant, wanneer hij langs kwam rijden. Boet van Dulmen, hij hing zijn helm in 1986 aan de wilgen en ‘had het wel gezien’. Maar op Bikers’ Classics, dit jaar vanaf 19 tot en met 21 juni, is Boet er weer bij en zal hij op de even legendarische Suzuki RG500 aan de start verschijnen. 

Van Dulmen maakt zijn unieke, eenmalige comeback uit sympathie voor Ferry Brouwer, de man achter de Centennial Classic TT in 1998 en achter het Yamaha Classic Race Team,” horen wij van de organisatie. “Omdat hij hem in het verleden wel eens geholpen heeft, komt Van Dulmen nu voor Bikers’ Classics 2009 terug. Ferry Brouwer heeft immers de GP Parade van de Bikers’ Classics mee onder zijn hoede genomen en heeft ook een van de Suzuki’s waarmee Van Dulmen in het verleden gereden heeft, opgespoord. Die staat nu in Engeland en wordt voor Van Dulmen weer raceklaar gemaakt.”

Van Dulmen reed zowel op het oude, ultrasnelle circuit gereden als op de in 1979 in gebruik genomen nieuwe omloop van Francorchamps. Boet: “Het oude circuit was speciaal, heel mooi, heel héél snel (de RG500 reed er gemiddeld tegen 220 kilometer per uur), maar ook heel gevaarlijk. Met de motoren van vandaag zou er niet meer op te rijden zijn. De nieuwe baan is ook mooi, zo tussen de heuvels. Er zit van alles in.” Van Dulmen herinnert zich ook dat altijd veel van zijn supporters vanuit Nederland naar de Ardenner-baan trokken in de tijd dat de Belgische GP nog op Francorchamps werd verreden. Boet denkt wel dat hij een paar rondjes nodig heeft om te wennen, maar zoals hij zelf zegt: “Iets wat je goed gekend hebt, verleer je niet.”

Maar er zal nog veel meer Nederlandse motorracehistorie naar Francorchamps komen. Zo zien we namen op de overvolle startlijsten als Jan de Vries, Aalt Toersen, Jos Schurgers, Wil Hartog en Marcel Ankoné

De Nederlandse coureurs waren in de jaren zeventig bijzonder succesvol. Het waren de gouden jaren van de Nederlandse wegracesport, vooral in de lichtere inhoudscategorieën. Ook op het circuit van Spa-Francorchamps. Zo won Jan de Vries er de 50 cc-race in 1971 en 1973, Aalt Toersen reed in 1970 naar de 50 cc-overwinning, Jos Schurgers pakte in 1973 zijn eerste en enige GP-zege in de 125 cc-klasse, Wil Hartog snelde in 1978 als eerste over de finish in de 500 cc-wedstrijd en Henk van Kessel bracht zijn 50 cc-motor in 1979 als eerste over de streep. Dan waren er in die jaren nog een serie ereplaatsen voor De Vries, Toersen, Schurgers, Cees van Dongen, Martin Van Soest, Marcel Ankoné en Rob Bron. 

Bij de komende Bikers’ Classics op 19, 20 en 21 juni doen ze dat allemaal nog eens dunnetjes over.

De editie van dit jaar staat in het teken van de Formule 750. Dertig jaar geleden – in 1979 – werd de laatste wereldkampioen in die categorie gekroond, de Fransman Patrick Pons. Van 1973 tot 1979 was er een kampioenschap in die klasse. Op Francorchamps komen opnieuw de machtige 750 cc-motoren van toen aan de start: de Norton Commando, de BSA- en Triumph driecilinders, de Honda vierpitters, de ultrasnelle tweetakten van Suzuki en Kawasaki en natuurlijk het ultieme ‘wapen’ in die tijd Yamaha’s TZ 750.

Tijdens deze zet de organisatie ook de Zwitser Luigi Taveri extra in de schijnwerpers. De aimabele Zwitser, die in september van dit jaar 80 jaar wordt, is een graag geziene en trouwe gast van de Bikers’ Classics. Hij was drie keer wereldkampioen in de 125 cc klasse in 1962, 1964 en 1966. En brengt enkele van zijn unieke Honda-racers (waaronder de vijfcilinder 125 cc-racer) mee naar Francorchamps. Bovendien zet de organisatie alles in het werk om zoveel mogelijk van de motoren waarmee Taveri in zijn lange carrière geracet heeft tijdens de Bikers’ Classics te tonen.

Meer informatie via dut.bikersclassics.be

[media id=12 width=568 height=400]


LATEN WE CONTACT HOUDEN!

We houden je graag op de hoogte van ons laatste verhalen 😎

We sturen je geen spam en houden je e-mailadres geheim!