Lezersfiets: Honda Bol d’Or

Hans Hugen is lid van de Honda Bol d’Or Club Nederland. Deze motorliefhebber woont in Wolfheze en rijdt bijna dertig jaar motor. Over motorervaring gesproken… Vanaf Hans achttiende levensjaar had hij twee Honda’s CX500 voordat hij het licht zag en zijn eerste Bol d’Or in bezig kreeg.

“Dat was een blauwe Honda CB900F Bold’Or van 1983 met 20.000 km op de teller,” zegt Hans. “Deze heb ik dertien jaar – zonder problemen (!) – gehad. Sinds drie jaar heb ik deze blauw-witte CB1100F USA-uitvoering van 1983.”

Waarom een ‘Bol’?
“Toen ik 18 jaar was, was de Honda CB900F Bold’Or, de supersport van dat moment! Beter kon je in 1980 niet krijgen, 16 kleppen, 95PK, top van meer dan 200 km/h. Honda heeft met deze machine drie keer achtereen, in 1979-1981, de ‘Boldor’ gewonnen, de 24 uurs race op het cicuit van Magny-Cours. Wie herinnert zich niet de tijden met Freddie Spencer! Maar ik en anderen van mijn leeftijd konden dat toen, nieuw, niet betalen; volgens mij was de verkoopprijs 9.900,00 gulden, de F2 versie; met kuip dus, was nog eens 1.000 gulden duurder.” Hans heeft er nu een F2-kuip op zitten. Zo’n ding is ideaal bij lange snelweg ritten. Het model en de faam bleef menigeen in het achterhoofd; aangezien het ook een tijdloos design was, tegenwoordig noemt men het een ‘naked’ bike. Toen deze tweedehands op de markt kwam was dit voor menigeen financieel wel haalbaar.

De Bol d’Or serie
De Bol d’Or is in vier uitvoeringen gemaakt. De CB750F (SC01) met een luchtgekoelde viercilinder met 77 pk en een koppel van 63 Nm. Als CB900F (SC09), ook alweer met een luchtgekoelde viercilinder van 95 pk sterk en een koppel van 80 Nm. Ook de CB1100F (SC11) werd in de Bol d’Or serie gemaakt. Deze leverde al 108 pk en een koppel van 83 Nm. Vanwege het extra vermogen werd hier een extra oliekoeler gemonteerd. Van de CB1100R (SC05 en SC08) zijn er maar 4050 gemaakt. Deze versie met extra oliekoeler, 115 pk en een koppel van 98 Nm begint al een echte zeldzaamheid te worden. Van de 750 en 900 types zijn er ook chopper uitvoeringen gemaakt waarvan de 900 opgeboord is tot 1000cc en een tienversnellingsbak heeft met cardan aandrijving. Er is ook een VF1000 Bold’Or maar deze heeft een V-4 motorblok.

Onderhoud
Doordat er nog geen electronica aanwezig is kunnen we veel van het onderhoud zelf doen. De eerste types tot en met bouwjaar 1980 hadden een slechte wegligging en slechte remmen. Daar werd wat aan gedaan: de voorvork diameter werd 2mm vergroot van 35mm naar 37mm; na 1982 zelfs 39mm en bredere velgen en er werden 4-zuiger remklauwen gemonteerd. Allemaal duidelijke verbeteringen. De vereniging heeft het opengewerkte motorblok te leen gekregen van Honda Nederland, met dank aan Jan van de Zande. Deze wordt altijd gebruikt bij de technische dagen van de club. Hans, actief lid van de Bol d’Or Club: “In clubverband organiseren wij iedere maand een rit en hebben jaarlijks een buitenlands weekend op het programma staan waarbij het motto; niets moet maar alles kan, voorop staat. Na jaren in de Ardennen, Luxemburg en Eifel gereden te hebben, gaan we nu voor de derde keer naar de Harz in Duitsland. Ik rij iedere keer met plezier op mijn Bol; 108 pk is voldoende voor buitenlandse ritten, vorig jaar ben ik met drie vrienden naar het Lago Maggiore geweest. Er zal ter zijner tijd wel een motor bijkomen, zoals zovelen in de club, dit omdat revisie erg duur is en je de revisie hiermee kan uitstellen.”

 

[slideshow=33]  

En hoe zit het met jouw motor?


LATEN WE CONTACT HOUDEN!

We houden je graag op de hoogte van ons laatste verhalen 😎

We sturen je geen spam en houden je e-mailadres geheim!